Vauvakirkko

Kasteen sunnuntaina, tammikuun toinen sunnuntai, jumalanpalvelukseen kutsutaan juhlavieraiksi vuoden aikana kastetut, heidän perheensä ja kumminsa. Vakiovarusteina juhlavierailla on mukanaan helistimet ja kirkon lopuksi he saavat kasteveneestä nukkensa ikiomaksi.

” Pienen, näin pienen, on luonut Isä lapsekseen. Kasteessa syliinsä ottaa lämpöiseen. Pienen, näin pienen vain rakkaus saa kasvamaan: äidin, isän lähellä, kummin vierellä.”

Kastevene

Kirkossamme on kastevene ja tähän veneeseen laitetaan uusi nukke aina silloin, kun ilmoitetaan uuden jäsenen kastamisesta seurakuntaan. Perhettä kutsutaan juuri tähän jumalanpalvelukseen erityisesti paikalle ja sisarus, kummi tai isovanhempi voi halutessaan olla laittamassa nuken veneeseen esirukouksen aikana.

Nuket ovat vapaaehtoisten virkkaamia ja tämän nuken saa sitten ikiomakseen tammikuun vauvakirkossa, mihin perheet vielä saavat erikseen kutsun.

Kastenuket kasteveneessä.