Kirkon käyttöönoton juhla ja piispan vierailu sunnuntaina 3.4.

Sakastin katossa riippuvaa kristtallikruunua kehystävät kauniit leikkaukset ja värit.

Sunnuntaina 3. huhtikuuta on Viitasaarella ilon päivä, kun kirkko saadaan takaisin käyttöön kymmenen kuukautta kestäneen remontin jälkeen. Juhlamessuun seurakunta saa toisenkin suuren ilonaiheen, sillä Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki saarnaa messussa ja toimittaa kirkon siunaamisen.

Juhlamessua voi seurata suorana lähetyksenä Järviradiosta ja seurakunnan Facebook-kanavalta klo 10 alkaen. Messun jälkeen kirkossa tarjotaan kirkkokahvit.

Kirkkokansa saa nähtäväkseen monin tavoin muuttuneen kirkon. Värimaailma on erilainen kuin ennen, parvien kaiteiden päälle on lisätty metalliset korotukset turvallisuussyistä ja parville vieviin portaisiin on asennettu pleksit, ettei kukaan pääse putoamaan pylväiden välistä. Kaikki valaisimet on huollettu ja puhdistettu, sähköt uusittu ja juokseva vesikin on kirkkoon saatu. Veden myötä kirkon eteisen yhteyteen on rakennettu inva-WC ja pieni keittiö. Niiden vuoksi kirkon takaseinää on siirretty ja takimmaisia penkkirivejä urkuparven alta on poistettu.

Kirkon etuosasta on myös poistettu penkkejä ja näin on saatu tilaa esimerkiksi pyörätuoleille. Alttarille vievää luiskaa ja alttarikaidetta on muutettu. Alttarin edessä on uutta lattiasta ylös nouseva katafalkki eli koroke, johon ruumisarkku sijoitetaan siunaustilaisuudessa.

Näkyvä muutos on kirkon katossa, jossa keskikupolin ikkunalyhty on noin sadan vuoden ”pimennyksen” jälkeen avattu. Aivan kupolin alapuolelta näkyy myös ikkunalyhtyyn sijoitettu ”yllätys”, joka näkyy myös ulos silloin, kun ulkona on pimeää ja kirkossa valot.

Huoltorakennuksen vessat ja ruumishuone käytössä

Kirkonmäelle on myös valmistunut uusi huoltorakennus entisen paikalle. Yleisövessat ovat sunnuntaina yleisön käytettävissä. Huoltorakennuksessa on myös hautausmaatyöntekijöiden sosiaalitilat ja uusi ruumishuone sekä osa kirkonkin tekniikasta.

Kirkko otetaan käyttöön sunnuntain juhlamessussa. Sen jälkeen kirkko on käytettävissä esimerkiksi jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa. Kirkon remontti kuitenkin jatkuu vielä jonkin aikaa, sillä joitakin yksityiskohtia ja tekniikkaa laitetaan vielä kuntoon.

Matti-piispaksi nimetty nalle odottaa jo leikkinurkkauksessa sunnuntaita.

Teksti: TS
Kuva: ST