Kirkko käyttöön juhlavasti ja kiitollisin mielin

Piispa Matti Salomäki siunasi kirkon käyttöön suuren remontin jälkeen.

Ehtoollisella kävi suuri määrä ihmisiä. Sitä olivat jakamassa Heidi Syvänen (vas.), Matti Salomäki, Antti Hiltunen, Elina Räsänen, Juha Summala ja Anneli Palonen.

- On riemu, kun saan tulla, sun, Herra, temppeliis. Tiesin heti juhlamessua suunnitellessamme, että tämä virsi on aloitus juhlamessulle. Kymmenen kuukautta kestänyt evakkoaika on päättynyt, kirkkoherra Antti Hiltunen sanoi juhlamessun alussa Viitasaaren kirkossa sunnuntaina 3.4.

Seurakuntalaisilla oli ollut ikävä päästä omaan kirkkorakennukseensa, sen aisti ja kuuli puheista juhlamessun jälkeen kirkkokahveilla kirkossa. Seurakuntalaiset arvostivat suuresti myös sitä, että vasta helmikuussa virassaan aloittanut piispa osallistui juhlamessuun. Hän saarnasi ja siunasi kirkon remontin jälkeen käyttöön juhlamessussa.

- Hyvä juhlaväki, tänään meitä virittää ristikkäiset tunnelmat, Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki aloitti saarnansa messussa.

- Toisaalta on suuri juhlapäivä, kun Viitasaaren seurakunnan kirkko voidaan ottaa taas käyttöön remontin ja pitkän käyttötauon jälkeen. Toisaalta vietämme tänään kirkkovuodessa kärsimyksen sunnuntaita ja astumme kiirastorstaihin asti kestävään syvään paaston aikaan. Maisema synkkenee. Mutta saamme elää hetkessä ja nyt on ilon ja kiitollisuuden hetki.

Messuun oli saapunut runsaasti osallistujia.

Piispa kertoi, että hänen kulkiessaan paikasta toiseen on Viitasaari ollut usein tärkeänä virkistysetappina huoltoasemalla tai keskustassa.

- Myös kirkko on huoltoasema ja virkistyspaikka. Täällä on tarjolla evästä sielulle, sanaa ja sakramentteja, armon välineitä. Näiden äärellä väsynyt, syyllisyyttä kantava, tarkoitusta etsivä, pelkäävä ja lepoa kaipaava sielu saa hoitoa, hän vertasi.

- Niin on saanut tapahtua jo satojen vuosien ajan ja taas nämä lähteet on auki. Ovet on auki. Kirkko on juhla-asussa ja epidemian raskaimmat ajat alkavat olla vähitellen takana. Sodan huolet lähialueilla toki painavat mieltä, mutta täällä nekin murheet saamme jättää isompiin käsiin.

- Tämä kirkko on ehtinyt palvella Viitasaaren seurakuntaa jo vuodesta 1878, jo lähes 150 vuoden ajan. Jouduitte huolestumaan sen kunnosta ja aloittamaan suuren remontin. Onkin kunnia-asia pitää seurakunnan tärkein kiinteistö, Jumalan huone, hyvässä kunnossa, ja ottaa se yhä monipuolisempaan käyttöön, piispa sanoi.

Piispa Matti Salomäki saarnasi juhlamessussa.

- Tämä on edelleen se maamerkki, joka opastaa ihmisiä oikeaan suuntaan. Kirkon tehtävänä on opastaa ihmisiä taivasta kohti.

- Kirkon tunnus on risti. Ristin pystyosa osoittaa Jumalan ja ihmisen yhteyden suuntaan ja vaakaosa ihmisten yhteyden suuntaan. Jeesuksen ristinkuolemalla yhteys taivaaseen avattiin uudelleen ja sen kautta myös anteeksianto, joka avaa keskinäiset, rikkoutuneet ihmissuhteet uudelleen. Risti opastaa tämän sovinnon lähteen luokse, piispa Matti Salomäki sanoi saarnassaan.

Kolehtia oli keräämässä seurakunnan pientä väkeä.

Messun jälkeen seurakunta kiitti remontissa vastuuta kantaneita PH-Rakennuttajien Pertti Heliniä ja Jarmo Martikaista sekä paikalta poissaolleita Arkkitehtitoimisto ARK-Kantosen Tuija Ilvestä ja Rambollin Marko Jokipiitä. Seurakunta oli itse pääurakoitsija kiinteistöpäällikkö Tommi Raatikaisen johdolla.

Suuri kiitos kuuluu myös paikallisille aliurakoitsijoille, joista PKS-Sähkö kunnosti kattokruunut ja Ceramet pinnoitti seinälampetit sekä Viitasaaren Koneistus ja Konekorjaus valmisti metallikaiteet ja katafalkin metalliosat. Suuren kiitoksen ovat ansainneet myös kaikki yksittäiset tekijät kirkon remontin ja kirkonmäelle nousseen uuden huoltorakennuksen eri työtehtävissä.

Upeasta musiikista vastasivat mm. seurakuntakuorolaiset, joista osa kuvassa.

Nuoria oli toteuttamassa messua nuorisotyönohjaaja Alpo Syväsen kanssa.

Ristisaatto kirkosta.

Kirkon lasten leikkipaikkaan on saatu kirkkonalleja, myös piispanalle, jonka hienon vaatetuksen toteutti Aino Linjama.

Kahvien jälkeen kuvaan saatiin myös mm. kahvituksen toteuttajia piispan ja piispattaren kanssa. Takarivissä vas. piispatar Tiina Salomäki, piispa Matti Salomäki ja kirkkoherra Antti Hiltunen. Edessä vas. seurakuntamestari Vilho Luokkanen ja kahvittajat Tuula Saaranen, Terttu Mykkänen, Sirpa Pohjonen, Kaija Rossi ja Saara Vellacott.

Aiempi juttu "Kuvia kirkon muutoksesta"Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-04-08 16:57:00.0