Tilinpäätös reilusti plussalla

Vaalilautakuntaa luotsaa Tuija Tuikkanen.

Viitasaaren tilinpäätös viime vuodelta ei aiheuttanut huolestuneita puheenvuoroja toukokuun kirkkovaltuustossa, vaikka suuri kirkkoremontti ja huoltorakennuksen rakentaminen aiheuttikin mittavaa lainanottoa. Kirkkovaltuusto hyväksyi tilinpäätöksen, joka on runsaat 46 200 euroa ylijäämäinen.

Iloisen yllätyksen viime vuoden tilanteessa tuotti kirkollisverojen tuoton kasvu, mikä selittää suurelta osin tilikauden ylijäämän. Verotuotto oli noin 1,13 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua lähes 185 500 euroa. Veroprosentti nousi vuoden 2021 alussa 1,85:een, kun se aiemmin oli 1,6 %, jonka mukaan kasvua osattiin odottaakin. Kasvu oli kuitenkin liki 51 000 euroa ennustettua enemmän. Selittävinä tekijöinä on ajateltu ehkä olevan osaltaan kohtuullisen hyvänä säilynyt työllisyystilanne Viitasaarella, tänne muuttaneet eläkeläiset ja eläkeläisten ehkä aiempaa parempi eläketaso.

Remontti- ja rakentamisvuosi vaati noin lainanottoa noin miljoonan, vaikka Kirkkohallitus antoikin kirkon remonttiin avustusta 888 000 euroa. Toisaalta seurakunta pystyi myös maksamaan vanhaa lainaa pois.

Toiminnassa näkyi viime vuonnakin koronan vaikutus. Kirkkovaltuutettu Maria Kaisa Aula kommentoi, että kylillä tapahtuva toiminta väheni paljon koronan seurauksena. Hän piti tärkeänä, että sitä voisi palauttaa kartalle. Hän toivoi myös, ettei esimerkiksi hautajaisia pidettäisi jatkossa yhtä pieninä kuin koronan aikaan, sillä yhteisöllisyys on tärkeää.

Kirkkovaltuutettu Marjatta Ruuska sanoi kokonaisuuden olevan hyvä tulos. Hän huomautti, että korona-aikana on saatu hyvää oppia esimerkiksi striimauksessa.

Vaalivuonna tarvitaan vaalilautakunta

Marraskuussa on seurakuntavaalit, jota varten kirkkovaltuusto valitsi vaalilautakunnan. Lautakuntaan valittiin puheenjohtajaksi Tuija Tuikkanen ja varapuheenjohtajaksi Tuulikki Hämäläinen sekä sihteeriksi Kirsi Salojärvi. Lautakunnan muiksi jäseniksi kokous nimesi Asta Kuntsin, Antti Hiltusen, Helena Kuokkasen, Taisto Kammosen ja Arto Kuntsin. Varajäseniksi valtuusto valitsi Leila Haikon, Hannu Leinon, Lassi Hautamäen, Aila Liimataisen, Pekka Paanasen, Sari Hakosen ja Juha Summalan.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20. marraskuuta. Ennakkoäänestys on 8.-12. marraskuuta.

Kokouspöytäkirjan ja mm. tarkemmat luvut tilinpäätöksestä voit lukea täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2022-05-27 20:24:41.0