Uusia haudanhoitosopimuksia ei ehdi enää tälle kesälle

Narsissit voi jättää keräyspaikalle jatkokäyttöön kaikkien iloksi.

Puutarhuri Arja Hyvärinen on aloittanut työnsä Viitasaaren seurakunnassa.

Seurakunta tekee tilauksesta hautojenhoitoa eli esimerkiksi kastelee ja kitkee istutuksia. Alkukesällä seurakunta myös istuttaa aiemmin tilatut kukkaset haudoille. Tilausaika on päättynyt huhtikuussa. Kasvit tilataan puutarhalta kasvatusta varten varhain. Valitettavasti seurakunta ei pysty ottamaan enää tälle kesälle hoitotilauksia ilman istutuksiakaan.

Jos haudanhoidosta tulee kysyttävää liittyen itse hoitotoimenpiteisiin, kannattaa soittaa arkiaikaan suoraan seurakunnan kausipuutarhurille Arja Hyväriselle, p. 044 722 1880. Hän on yleisimmin tavoitettavissa Haapasaaren eli kirkon hautausmaalta arkisin. Hänet huomatessaan voi hautojen istutuksista kysyä suoraan kasvokkainkin. Seurakunnalla on puutarhurin huomiota vaativia muitakin kohteita, joten toisinaan puutarhuri on jossakin toisessa paikassa.

Kukkien istutus haudoille alkaa hallanvaaran väistyttyä, tavallisesti noin 10. kesäkuuta säistä riippuen. Hautausmaatyöntekijät hoitavat istutukset alueittain järjestyksessä.

Sipulikukkia jatkokäyttöön kaikkien iloksi

Arja Hyvärinen toivoo, että keväisiä sipulikukkaruukkuja omaistensa haudoilta poistavat jättäisivät ne jatkokäyttöön sen sijaan, että laittaisivat ne kompostikeräykseen. Keräysastioiden vieressä on niille oma paikkansa.

-Istutamme ne uudestaan ensi kevättä varten, todennäköisesti uuden huoltorakennuksen lähelle. Tämä idea tuli meidän kiinteistötyöntekijä Marko Niskaselta, Hyvärinen kertoo.

Puutarhuri Jyväskylästä

Arja Hyvärinen on nyt Viitasaaren seurakunnan töissä ensi kertaa. Hän on ammattiltaan puutarhuri. Jyväskyläläiselle Hyväriselle kesä-Viitasaari on hieman vieraampi ennestään, mutta talvisin hän on ollut Viitasaarella ennenkin. Hyvärinen on seurakunnan puutarhurina syyskuun loppuun saakka.

Istutuksiin liittyvät tiedustelut:
Puutarhuri Arja Hyvärinen p. 044 722 1880 arkipäivisin

Haudanhoitotilauksiin ja laskutuksiin liittyvät tiedustelut:
Seurakuntatoimisto p. 014 3334 920 ma, ke, to klo 9-13

Haudanhoidosta lisää: