Kirkkoneuvosto pohti muistotaulua ja muistomerkkejä

Kirkkoneuvosto otti kantaa kahteen muistomerkkiasiaan kokouksessaan 11.8. Toinen koski yksityistä hautamuistomerkkiä ja toinen sodissa kaatuneiden muistotaulua.

Viitasaaren Sotaveteraanit ry esitti, että viitasaarelaisten sodassa kaatuneiden muistotaulu sijoitettaisiin seurakuntalon suuren salin seinälle. Taulun koko olisi 1,7 x 6 metriä. Kirkkoneuvosto katsoi, että taulu on kooltaan erittäin massiivinen ja salin seinällä se hallitsisi tilaa ja muuttaisi kovasti salin ilmettä. Siksi paikka ei ole taululle sopiva. Neuvosto toivoo, että sille löytyisi paikka kaupungin tiloista tai esimerkiksi sankarihautojen yhteydestä.

Neuvosto päätti myös poikkeuslupahakemuksesta, jossa haettiin lupaa yhdelle uurnahaudalle laitettavalle patsaalle. Jalustoineen yli metrin korkuisen patsaan neuvosto katsoi olevan liian kookas ja hallitseva. Lisäksi neuvosto totesi, että tapauksesta voisi muodostua ennakkotapaus, mikä voisi jatkossa poikia entistä enemmän poikkeuslupahakemuksia ja sitä kautta hautausmaan yleisilmeen muutoksen. Seurakunnan hautausmaiden käyttösuunnitelmassa on määritelty hautojen kivien enimmäisleveydet ja todettu, että erikoisen muotoiset ja esittävät patsaat tai muut vastaavat muistomerkit eivät ole sallittuja.

2016-08-17 18:38:21.0