Geenijäljitys Viitasaaren seurakunnan osalta valmis

Urakka valmis, hymyilee Aila Heleoja. Tässä lähtee viimeinen kirje HYKS:n tilaamasta noin 350 lääketieteellisestä syystä tehdystä sukuselvityksestä.

Viitasaaren seurakunnan kirkkoherranvirastossa on huhkittu hiki hatussa noin kaksi vuotta, jotta HYKS:n tilaamiin sukuselvityspyyntöihin voitaisiin vastata mahdollisimman pian. Nyt urakka on Viitasaaren seurakunnan osalta valmis.

- Kaiken kaikkiaan näitä selvityksiä on tehty noin 350. Meillä on todella paljon myös muita sukuselvityksiä jonossa, joten tekemistä riittää edelleen, toimistosihteeri Aila Heleoja kertoo.

HYKS:n suuri tilausmäärä johtuu tutkimuksesta, jossa pyritään löytämään rytmihäiriösairautta aiheuttavan geenin kantajat. Löytäminen on tärkeää, koska kantajille voidaan silloin antaa estolääkitys.

Geenivirheen alkuperä on saatu jäljitettyä 1600- ja 1700-lukujen vaiheessa eläneeseen aviopariin Matti Rekonpoika Hakkaraiseen ja Judith Matintytär Pasaseen Viitasaarelle. Geenivirhejahdissa suuri määrä sukuselvityspyyntöjä tuli tästä syystä Viitasaarelle, mutta samoja selvityksiä tehdään myöhemmiltä ajoilta parhaillaan joka puolella Suomea.

- Meillekin voi tulla vielä lisää tarkentavia pyyntöjä, mutta pääurakka on tehty, Heleoja sanoo.

Geenivirhe on aiheuttanut pahimmillaan äkkikuolleisuutta etenkin nuoressa iässä. Kutsun tutkimukseen saavat kuitenkin sukulinjansa vanhin elossa oleva jäsen. Olisi tärkeää, että kutsutut kävisivät pyydetyssä verikokeessa, että heidän jälkeläistenkin tilanne selkeytyisi.

Useita satoja on jo käynyt tutkimuksessa ja ilmeisesti ainakin yhdestä näytteestä on geenivirhe löytynyt, mutta suurin osa Judithin ja Matin jälkeläisistä on vielä tutkimatta. Geenivirhe on periytynyt osalle heidän jälkeläisistään, mutta ei kaikille.

Teksti: TS
Kuva: PP