Uuden strategian luonnos valmistui - kerro mielipiteesi

Viitasaaren seurakunta on tekemässä uutta strategiaa. Sen luonnos on valmistunut. Nyt kaikilta kiinnostuneilta seurakuntalaisilta toivotaan siitä palautetta. Palautetta odotetaan kirkkoherran sähköpostiin lokakuun loppuun mennessä.

Kirkkoherra Antti Hiltusen mukaan seurakunnan edellinen strategia on aika vanha.

-On jo aika tehdä uusi. Koko kirkon uusi Ovet auki -strategia valmistui 2020. Sekin on hyvä syy tehdä uusi meidän seurakunnalle, hän perustelee.

-Strategia ohjaa vuosittain laadittavia toimintasuunnitelmia ja talousarvioita. Kaikkeen hyvään ja hyödylliseen ei riitä raha. Strategia auttaa ratkaisemaan, että mihin satsataan ja mihin ei.

-Strategia on ennen muuta luottamushenkilöiden ja työntekijöiden työväline. Toki me sen avulla viestimme laajemminkin, mihin haluamme satsata ja millainen seurakunta olla.

Arvot ovat samat, päälinjoissa muutosta

Uudessa strategiassa on osittain samaa kuin nykyisessä, mutta myös uutta. Seurakunnan kolme arvoa ovat ennallaan: usko, toivo, rakkaus. Seurakunnan luonnehdinta on luonnoksessa muuttunut. Esimerkiksi enää ole strategiaan nostettu armahdettujen syntisten yhteisöä käsitteenä.

Muutosta on myös seurakunnan toiminnan päälinjoissa. Strategialuonnoksessa on vahvana seurakuntalaiset toimijoina.

Antti Hiltunen toivoo seurakuntalaisilta kommentteja esimerkiksi siitä, onko strategia ymmärrettävä tai puuttuuko siitä jotain olennaista.

Luonnoksessa kolmen arvon alla on raamatunlauseita, joista toivotaan ”äänestettävän” mieluisinta. Myös vielä parempaa voi ehdottaa tilalle.

Vastaukset eivät tule julki. Ne jäävät vain kirkkoherran ja ohjausryhmän tietoon, jotka ottavat vastaukset huomioon viimeistellessään strategiaa.

Kommentit lokakuussa, valtuusto päättää joulukuussa

-Aikataulullisesti tarkoitus on, että kirkkoneuvosto käsittelee strategiaa marraskuun lopulla. Kirkkovaltuusto hyväksyy sen joulukuun puolivälissä. Lopullinen strategia julkaistaan, kun kirkkovaltuusto on sen käsitellyt. Tarkoitus on, että strategialla on myös kiinnostava ja sen sisältöä ilmentävä ulkoasu, Antti Hiltunen kertoo.

Lähetä palautteesi osoitteeseen: antti.hiltunen(at)evl.fi

Tutustu strategialuonnokseen tässä alta, nykyiseen strategiaan on linkki tässä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

VIITASAAREN SEURAKUNNAN STRATEGIA 2023 – 2026

Seurakunnan perustehtävä (missio):

Seurakunta kutsuu elämään Jumalan yhteydessä sekä rohkaisee pitämään huolta lähimmäisistä ja luonnosta.

Tavoite seurakunnasta strategiakauden päättyessä (visio):

Seurakunta on uudistuva ja osallistava viitasaarelaisten arjessa ja juhlassa mukana elävä hengellinen koti.

Seurakunnan arvot:

usko (valitse palautteessasi jokaisen arvon kohdalla mielestäsi osuvin raamatunlause tai ehdota uutta)

-Totisesti, totisesti: sillä, joka uskoo, on ikuinen elämä

-Jeesus vastasi: »Uskokaa häneen, jonka Jumala on lähettänyt. Se on Jumalan teko.»

-Kirjoituksissa sanotaan: »Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään.»

-Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

-Mehän elämme uskon varassa, emme näkemisen.

-Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.

-Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.

toivo

-Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava.

-Hiljene, sieluni, Jumalan edessä! Hän antaa minulle toivon.

-Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.

rakkaus

-Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain.

-Näin Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte, ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja.

-Liittäköön teitä toisiinne rakkaus, sopu ja sama mieli.

-Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan.

-Ennen kaikkea pysykää kestävinä keskinäisessä rakkaudessanne, sillä »rakkaus peittää paljotkin synnit».

-Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt.

-Me olemme oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden kaikkia meitä kohtaan ja uskomme siihen. Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

Strategiset päälinjat ja toimet niiden toteuttamiseksi:

I toivon ja turvan ylläpitäminen

-kirkon ovi on auki – konkreettisesti ja kuvainnollisesti

-muistamme seurakunnan ainutlaatuiset aarteet: Jumalan armon, kasteen turvan ja ehtoollisen yhteyden

-Pyhää etsitään, koetaan ja sanoitetaan entisin ja uusin tavoin kirkossa, luonnossa, hiljaisuudessa ja arjen keskellä

-otamme vakavasti kestävän kehityksen ja ympäristön suojelemisen haasteet

II apua tarvitsevien auttaminen

-elämän vaikeissa tilanteissa seurakunta tarjoaa tukea keskustellen, rukoillen ja aineellisesti auttaen

-toimimme erityisesti heidän puolestaan, jotka ovat vaikeassa elämäntilanteessa

-puhumme heidän puolestaan, joiden oma ääni ei kuulu

-vastuumme lähimmäisistä ulottuu kaikkeen maailmaan

III seurakuntalaiset toimijoita ja tekijöitä