Ennakkoäänestys sujui vilkkaasti

Papit lupasivat ärmäkät kinkerit hyvästä äänestysprosentista - ehkä jopa kaksipäiväiset!

Ennakkoäänestys alkoi mukavan vilkkaana Viitasaarella. Ennakkoäänestyksen päättyessä äänestäneitä oli 794. Ennakkoäänestysprosentti on 19,49.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20. marraskuuta.

Vielä äänestämättömienkin toivotaan aktivoivan itsensä äänestämään, sillä kirkkoherra Antti Hiltunen julkaisi pappien kovan lupauksen Ehdokasillassa viime torstaina: Jos äänestysprosentti nousee 25:een, hän ja seurakuntapastori Jussi Summala pitävät "ärmäkät kinkerit" ensi vuoden alkupuolella.

Ehdokkaiden suunnalta hihkaistiin kysymys, ovatko kinkerit kaksipäiväiset. Hieman tuumattuaan Hiltunen lupasi, että jos äänestysprosentti alkaa kolmosella, kaksipäiväisyys otetaan tarkkaan harkintaan.

Antti-pappi kommentoi asiaa uudestaan ennakkoäänestyksen alettua:

-Äänioikeutettuja on 4074. Se tarkoittaa, että 25 prosenttiin ei tuhat ääntä riitä, yli pitää päästä.

Torstain äänestyksen jälkeen oltiin puolivälissä matkalla 25 prosenttiin ja jo ylikin siitä.

25 prosenttia on tarkkaan ottaen 1018,5 äänestäjää. Koska puolikkaita äänestäjiä ei ole, täytyy heitä käydä äänensä antamassa vähintään 1019. Luku 1018 olisi 24,99 prosenttia ja se ei riitä ärmäkkäisiin kinkereihin.

-Se on sitten tarkka lukema, 25 tahi enemmän. Jos on 24,9 niin turha tulla ruikuttamaan, että nyt ois juhlan aika: Ei ole, Antti Hiltunen hauskuutti Ehdokasillan väkeä.

Viitasaarella ennakkoäänestykseen osallistuneiden mukaan 25 prosenttiin pääsemiseksi varsinaisena vaalipäivänä pitäisi käydä äänestäjiä 225.

Jotta 30 prosenttiin päästäisiin, pitäisi äänestäneitä olla 1222. Tämä määrä antaisi papeille mietittäväksi kahden päivän ärmäkät kinkerit.

Viime vaaleissa neljä vuotta sitten äänestysprosentti oli Viitasaarella 23,9. Valtakunnallinen äänestysprosentti oli silloin 14,4. Koko Suomen korkein äänestysprosentti oli 48,1, mikä oli Kinnulassa. Ihan naapurissa olisi siis malli maan parhaalle äänestämisinnolle: Laittaako Viitasaari tällä kertaa luvut ihan uusille kymmenille?

Ehdokkaat ja äänestyspaikat sekä -ajat ovat vaalisivulla.

Antti Hiltunen ja Jussi Summala ovat innoissaan ajatuksesta, että vaalitulos aiheuttaisi ärmäkäiden kinkereiden järjestämisen. Seurakuntalaiset ovat jo yli puolet siihen tarvittavista äänistä antaneet.

Juttua on täydennetty 14.11. tiedoilla ennakkoäänestyksessä Viitasaarella seurakuntalaisten antamista äänimääristä. Juttua on täydennetty myös 18.11. ennakkoäänestysmäärällä: luvussa ovat mukana nyt myös muualla ennakkoäänestäneet Viitasaaren seurakunnan jäsenet.

2022-11-11 10:59:00.0