Nimitysuutisia: Jyrki Hakonen tuli kiinteistötöihin ”tuplapalkalla”

Viitasaaren seurakunta sai uuden kiinteistötyöntekijän Jyrki Hakosesta joulukuussa. Lumisateiden ja liukkaiden kelien aikana hänelle on ehtinyt jo kiitosta ropista, kun seurakunnan pihoilla on päässyt kulkemaan lumesta ja jäästä huolimatta ongelmitta.

- Joskus aloitan jo aamuneljältä, kun työt saa tehdä silloin kuin parhaaksi näkee. On sitten toimistojen pihat auki ovien avautuessa, hän kertoo.

Hakonen vaikuttaa tyytyväiseltä töihinsä, mutta ei kai ihmekään, kun hän kokee saavansa ”tuplapalkkaa”.

- Palvelutyötä olen tehnyt ikäni. Ihmisten tyytyväisyys on toinen palkka!

Kiinteistötehtävissä tehtävät vaihtelevat paljon. Nyt keskiössä ovat olleet auraukset, hiekoitukset ja lamppujen vaihdot. Työssä pitää hallita paljon kiinteistöhuollon ohjelmia, säätöjä ja talotekniikkaa. Kiinteistöjä ja rakennuksia on useita, mukana paikkakunnan kruununjalokivi, historiallinen kirkko.

- Kirkko ja huoltorakennus ovat kirkonmäellä, sitten on Ruustinna, seurakuntatalo asuinsiipineen, kappeli ja Lummeniemen rakennukset, Hakonen listaa.

- Kirkkorakennuksen tekniikka on nyt tietysti ihan uutta remontin jälkeen. Vaikuttaa toimivalta. Vielä haetaan joitakin säätöjä kohdilleen.

Seurakunnan alueilla auraukset olivat välillä ostopalveluna, mutta äskettäin seurakunta päätyi tekemään ne jälleen omana työnä pääosin. Hakoselle erilaiset kiinteistöjen huolto- ja korjaustyötkin ovat tuttuja.

- Vuonna 1996 valmistuin ammattikoulusta ja pääsin Viitapuulle huoltomieheksi. Runsaat 15 vuotta sitten suoritin kiinteistönhoitajan ammattitutkinnon. Viimeisimmäksi ennen tätä seurakunnan työtä olin kaupungilla töissä 12 ja puoli vuotta, sitä ennen yksityisellä, jossa tein myös rakennustyötä.

Seurakunnan töihin häntä houkutti vaihtelu.

- Odotukset ovat täyttyneet. Maailma on erilainen, Jyrki Hakonen luonnehtii.

- Töissä sinänsä ei ole paljon eroa, mutta kulttuurissa on. Esimerkiksi hautajaisissa, siunaamistilaisuudessa, on yllättävän monenlaista. Se on mielenkiintoista. Pappi on näkyvimmässä roolissa, mutta se, mitä kaikkea on pitänyt tehdä etukäteen - sitä on monenlaista.

Kolmen seurakunnan kolmiossa

Jyrki Hakonen itse on erilaisessa roolissa kolmessa eri seurakunnassa Viitasaarella. Vapaaseurakunnassa hän on jäsen, helluntaiseurakunnassa hän on mukana nuorisotyössä ja evankelisluterilaisessa seurakunnassa hän on töissä.

Hänestä nämä kolme roolia toimivat hyvin yhdessä ilman ristiriitoja.

Lisäksi Hakonen on pelastuslaitoksella toimenpidepalkkaisena palomiehenä. Sen hän laskee enemmänkin harrastukseksi. Aiemmin hän veti myös nuoriso-osastoa pelastuslaitoksella.

- Lisäksi tykkään istua nuotiolla, hän lisää.

Hakosen perheeseen kuuluu vaimo ja kolme jo aikuista tytärtä.

- Töissä minua voi hyvin vetää hihasta, ei tarvitse pelätä sitä. Kiinteistöhuoltohan on sitä, mitä tarvitaan eniten silloin, kun jotakin on rikki. Kun meitä ei näy, asiat ovat hyvin. Se kuuluu työhön, Jyrki Hakonen hymyilee.

Talvi on järjestänyt lumi- ja hiekoitustöitä kiinteistötyöntekijä Jyrki Hakoselle.

2023-01-25 10:33:00.0