Matkahuollon tonttikauppa kirkkovaltuustoon, strategian seurantaryhmä perustettu

Viitasaaren seurakunta ja kaupunki ovat neuvotelleet kaupasta, jolla tontin osa, jolla nyt on matkahuolto, siirtyisi seurakunnalta kaupungin omistukseen. Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle kaupan hyväksymistä.

Tähän asti alue on ollut kaupungilla vuokralla seurakunnalta. Vuokrasopimus päättyy helmikuun lopulla. Kaupunki on omasta puolestaan päättänyt kaupunginhallituksessa tammikuussa, että se on valmis ostamaan 2054 neliömetrin määräalan seurakunnan pyytämällä 78 586 euron kauppahinnalla. Neliöhinnaksi muodostuu 38,26 euroa.

Kaavassa alue on liikerakennusten korttelialue, jolle on mahdollista sijoittaa vähittäiskaupan suuryksikkö tarvittaessa.

Uusi strategian seurantaryhmä aloittaa

Kirkkoneuvosto käsitteli kokouksessaan perjantaina 10. helmikuuta myös useamman työryhmäasian.

Seurakunnan uudessa strategiassa todetaan, että seurakuntaan perustetaan uusi työryhmä, jonka tehtävänä on seurata ja edistää strategian toteutumista. Kirkkoneuvosto perusti työryhmän ja nimesi siihen kaudeksi 2023-24 Jukka Puustisen (pj.), Marika Kellokankaan, Assi Kokkoniemen, Anneli Palosen ja Antti Hiltusen (siht.).

Strategian seurantaryhmälle kuuluu ainakin tulevan vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman arviointi strategian toteutumisen näkökulmasta. Ryhmä myös antaa kommenttinsa edellisvuoden toimintakertomuksesta. Tehtävinä on myös suunnitella ja koordinoida palautteen keräämistä seurakunnasta ja hyödyntämistä seurakunnan päätöksenteossa.

Ryhmä rinnastuu jossain määrin tukiryhmiin, sillä se on kirkkoneuvoston asettama ja kokouspalkkiota ei makseta, mutta matkakorvaukset maksetaan.

Kirkkoherra Viitasaaren osallisuusryhmään

Kirkkoneuvosto nimesi kirkkoherra Antti Hiltusen edustamaan seurakuntaa Viitasaaren kaupungin perustamaan uuteen osallisuusryhmään. Ryhmä valmistelee kaupungin osallisuussuunnitelman.

Kaupunkistrategiassa on tavoitteena edistää asukkaiden osallistumismahdollisuuksia ja kehittää palveluhenkistä ja sujuvaa toimintakulttuuria sekä asukkaiden tiedonsaantia ja asiointia. Osallisuussuunnitelmaan tulevat ne toimenpiteet, joilla osallisuutta voi vahvistaa, ja periaatteet, joilla osallisuutta voi toteuttaa Viitasaarella. Kaupunki on pyytänyt ryhmään edustusta monilta tahoilta.

Kiinteistöpäällikkö Viitasaaren maapolitiikkaryhmään

Kirkkoneuvosto nimitti kiinteistöpäällikkö Tommi Raatikaisen edustamaan seurakuntaa Viitasaaren kaupungin maapoliittiseen työryhmään. Kaupunginhallituksen perustama ryhmä valmistelee kaupungin maapoliittisia linjauksia, jotka ohjaavat kaupungin maapoliittisen ohjelman laadintaa.

Kaupunki pyysi seurakunnan lisäksi myös Viitasaaren Vuokra-asunnot Oy:tä ja kehittämisyhtiö Witas Oy:tä nimeämään omat edustajansa.

2023-02-16 09:57:00.0