Seurakunnan metsää paloi kuusi hehtaaria Toulauden kylällä

Iso maastopalo poltti metsää maanantai-iltapäivänä ja -iltana Viitasaaren ja Keiteleen rajan tuntumassa seurakunnan mailla. Palosta ei aiheutunut henkilövahinkoja eikä paloalueella ollut rakennuksia. Metsää paloi noin kuusi hehtaaria.

Seurakunnan kiinteistöpäällikkö Tommi Raatikainen oli palopaikalla, jossa sammutus- ja valvontatyöt jatkuivat yli yön ja jatkuvat edelleen tiistaina.

- Paloa oli sammuttamassa useita palokunnan yksiköitä Keski-Suomesta ja Pohjois-Savosta. Maasto palopaikalla on vaikeakulkuista, kivikkoista kangasmetsää Iso-Toulatjärvestä länteen lähellä kuntien rajaa, Mäkrälammin metsäautotien varrella. Paloalueen reunoilla on suota, Raatikainen kertoo.

Mahdollisesta palosta tuli ilmoitus Ilmatieteenlaitoksen automaattisen satelliittihavainnoin perusteella ennen kello kahta iltapäivällä maanantaina. Paikalle sai hälytyksen ensimmäisenä lähin pelastusyksikkö Pohjois-Savon puolelta Keiteleeltä. Maastopalo oli vaarassa levitä koilliseen päin, koska maasto oli kuivaa ja tuuli ruokki paloa.

Tuuli tyyntyi maanantai-iltana ja pelastuslaitos sai rajattua alueen. Pelastuslaitos kasteli paloalueen reunoja.

Raatikaisen mukaan syttymissyystä ei ole varmuutta. Alueella oli tehty edellisellä viikolla maanmuokkausta.

- Sammutustyön päätyttyä alue jää jälkivartiointiin, jonka seurakunta järjestää yhteistyössä metsänhoitokumppaneiden kanssa, Tommi Raatikainen sanoo.

Metsäpalon jälkeä. Kuva: Tommi Raatikainen

2023-06-13 14:25:57.0