Muusikon karkkikauppa aukesi Pekka Luukkoselle

Kanttori Pekka Luukkonen ja sivulehterin urut harvemmin nähdystä kuvakulmasta.

Pekka Luukkonen käyttää ehkä ylisanoja, mutta ei tartuta siihen, kun mukavalta kuulostaa. Hän luonnehtii tulleensa töihin muusikon karkkikauppaan aloitettuaan työnsä Viitasaaren seurakunnassa.

Luukkonen otti vastaan kanttorin viran elokuun alussa. Kirkon juuri korjattavana olevat vanhat takalehterin isot urut ja käytössä olevat uudemmat urut olivat yksi tärkeä syy siihen, että hän haki työpaikkaa Viitasaaren seurakunnasta. Luukkosella on urut myös kotona.

- Viitasaari on oikeaan suuntaan meiltä kotoa Kärsämäeltä, kun lapset asuvat Etelä-Suomessa perheineen. Lapsia on kolme ja lastenlapsia neljä.

- Onhan tämä Viitasaaren seurakunnan kanttorin virka ihan muusikon lottovoitto! Hienoa on, että Viitasaarella on runsaasti aktiivisia ja innostuneita ihmisiä. Seurakuntakuorossa on kohtuullinen määrä ihmisiä ja monenlaisia tapahtumia on, hän hehkuttaa.

- Urut täällä on ykkösjuttu, mutta seurakuntatalon Ison salin flyygeliä on myös mukava soittaa, piano Pikkusalissa on omassa lajissaan huippu ja Lummeniemessä on hyvä piano sekä kiva harmoni. Harmoni kyllä kaipaisi pientä ehostamista. Takataskun soittokämpän soittimia en ole ehtinyt vielä tutkia tarkemmin, mutta päällisin puolin vaikuttaa hyvältä valikoimalta.

Työmatka on kuitenkin kohtuullisen pitkä Kärsämäeltä Viitasaarelle, joten hän on jo etsinyt ja löytänyt kakkosasunnon Viitasaarelta. Vaimon työ pitää perhettä myös Kärsämäellä kiinni, joten kahden paikkakunnan kansalaisena Pekka kulkee. Hän vakuuttaa kuitenkin, että aikomus ei ole olla mikään lyhytaikainen kävijä Viitasaaren kanttorina.

Musiikkia ja kuvataiteita

Luukkosella on ollut pitkä ura muun muassa opettajana musiikin saralla. Haaveena ollut kanttorin ura jäi pitkäksi ajaksi odottamaan vuoroaan, kun opintoihin Helsinkiin pääsy ei heti yhdellä yrittämällä tärpännyt 1980-luvun alussa.

- Minulla oli jo 12-vuotiaana ensimmäinen pianonsoiton oppilas, Luukkonen naurahtaa.

Pekka Luukkonen on kotoisin alun perin Mäntsälästä, mutta asunut lapsuutensa ja nuoruutensa Raahessa. Siellä ja myöhemmin Oulussa hän opiskeli musiikkia. Kanttorin sijaisena hän toimi Raahen seudulla Saloisissa vuoden.

- Opiskelin myös kuvataiteita. Muutimme Lappiin ja tein siellä kymmenen vuotta kuvataiteilijan töitä, maalasin tauluja sekä opetin Rovaniemellä pianonsoittoa lapsille. Asuimme Kittilässä ja Rovaniemellä. Vuonna 2001 muutimme Kärsämäelle vaimon työn vuoksi.

Perhe oli perustamassa Ars Kärsämäki -kuvataidenäyttelyä noin 20 vuotta sitten. Muutaman vuoden jälkeen sen vetovastuu siirtyi Taideyhdistys Elsuupa ry:lle.

- Olen käyttänyt itsestäni nimitystä sekatyömies. Tein graafista suunnittelua, tapahtumasuunnittelua ja meillä oli lehtihommaa. Piippolan taide- ja käsityöoppilaitos pyysi kurssiopettajan sijaiseksi ja menin.

- Sitten Kärsämäellä oli piispantarkastus vuonna 2012. Kirkkoherra kehui piispalle järjestämiäni konsertteja ja soittoani ja piispa kysyi, miksi en lähde opiskelemaan lisää.

Kipinä nuoruuden haaveeseen syttyi uudestaan.

- Hain ja minut valittiin erinomaisin pistein. Ensin minun piti suorittaa näyttötutkinto, että sain toisen asteen tutkinnon tehtyä. Alkuun opiskelin kanttorin c-tutkinnon ja innostuin myös pedagogilinjasta. Suoritin kahta tutkintoa yhtä aikaa. Sain c-kanttorin paperit 2018. Vuonna 2021 valmistuin musiikkipedagogiksi ja sen perään sain anomuksesta b-kanttorin pätevyyden kirkkohallitukselta.

- Lisäksi opiskelin vielä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Kaikki nämä opiskeluvuodet opetin laulua, pianon- ja urkujensoittoa sekä tein kanttorin töitä. Kiirettä on välillä pitänyt.

Pekka Luukkonen ehti olla Reisjärvellä 2,5 vuotta kanttorina ja Kärsämäellä vuoden sekä Siikalatvalla useamman vuoden. Viime vuodet hän on toiminut päätoimisena tuntiopettajana Jokilaaksojen musiikkiopistossa.

Gospelia ja konsertteja suunnitteilla

- Viitasaarelle pitää lisätä gospelia ja kevyempää puolta, uusi kanttori suunnittelee innostuneesti. Hän toivoo, että ihmiset lähtisivät mukaan uusiinkin kuvioihin.

- Kerran tai pari vuoteen olisi hyvä saada nuortenmessu. Konsertteja kaikelle kansalle on myös suunnitteilla ja vierailevia esiintyjiä. Päiväkoti- ja alakouluikäisille on tulossa Villit pillit -urkukonsertti ja yläasteikäisille Musiikkimatka Eurooppaan -konsertti.

Luukkonen malttaa hädin tuskin odottaa, että isot urut saadaan remontista takaisin käyttöön. Käyttöönottoa on tarkoitus juhlistaa asiaankuuluvasti, mutta se on jo omien juttujensa aihe.

2023-08-14 15:14:00.0