Päivi Tuhkanen lumoutui Lummeniemen keittiötyöstä

Seurakunnan keittiö- ja siivoustyöntekijänä on aloittanut Päivi Tuhkanen. Hän aloitti vakinaisena elokuun alkupuolella, mutta jo aiemmin hän on ollut seurakunnan töissä. Monet leiriläiset saivat nauttia hänen tekemistään ruokaherkuista kesäkuussa Lummeniemessä.

- Itse asiassa olin jo hiihtolomaviikolla pari päivää sijaisena Lummeniemen keittiössä. Huomasin, että leirillä työssä oleminen on kivaa. Lummeniemi on myös kaunis paikka, Päivi Tuhkanen sanoo.

Hänellä on pitkä kokemus ravitsemusalalta.

- Työskentelin yrittäjänä Fourmac Oy:ssä. Viimeiseksi leivoin yrityksessä luomuruisleipää. Pyöritimme Niini-Cafeta noin yhdeksän vuotta ja sen jälkeen leipomoa kymmenen vuotta. Leipomo oli pakko lopettaa puolison tapaturmassa vammautumisen vuoksi.

- Olen ollut myös koulukäyntiavustajana ja joskus 4H-aikuisohjaajana. Nuorten kanssa toimiminen on tuttua, joten leirikeskuksessa on mukava olla töissä.

Lummeniemen lisäksi seurakunnan emännät hoitavat myös seurakuntatalolla seurakunnan omien tapahtumien ja tilaisuuksien tarjottavat alusta loppuun. Lisäksi he voivat olla esimerkiksi muistotilaisuuksien emäntinä sen verran kuin kalenterissa on tilaa.

Päivi Tuhkanen on ollut pari viime vuotta myös opinpolulla. Valmistuminen tapahtunee jouluun mennessä.

- Lähdin syksyllä 2021 opiskelemaan lähihoitajaksi. Olen ollut Savivuoren kodilla keikkatöissä. Siis myös vanhusten ja vammaisten kanssa toimiminen on tuttua.

Niin siinä kuitenkin kävi, että keittiötyö veti puoleensa edelleen, kun seurakunnassa oli paikka auki.

Viljelyä, lenkkeilyä ja leipomista kotona

Päivin juuret ovat Niinilahdella. Vapaa-aika kuluu maatilalla, kun tekemistä riittää. Lenkille lähtemisestä huolehtii perheen koira.

- Pelto- ja puutarhatöitä teen kotona. Kasvihuoneessa kasvattelen tomaatteja ja viiniköynnöstä, josta tulee mukavasti satoa. Viinirypäleet syödään syömämarjoina ja laitan niitä myös sekaan omenamehua tehdessä.

- Leipominen minulle on kotonakin lähellä sydäntä: sämpylät, pullat, piirakat.

Seurakunnan keittiöllä työajat vaihtelevat. Sen Päivi kertoo sopivan hänelle hyvin.

- Työhenki vaikuttaa olevan täällä hyvä. Marja-emännän kanssa olemmekin vanhat työkaverit, oltiin jo 80-luvulla vanhan sairaalan keittiöllä yhtä aikaa töissä, Päivi Tuhkanen hymyilee.

Teksti: TS
Kuva: PT

Päivi Tuhkanen on korjannut talteen syksyn satoa kotona.

2023-09-07 21:26:59.0