Hakkuuta ja hautausmaan raivausta tehty Vanhassa Kirkkosaaressa

Vanhan Kirkkosaaren hautausmaan portti kunnostetaan talven kuluessa, lupaa kiinteistöpäällikkö Tommi Raatikainen.

Hakkuut on saatu tehtyä ongelmitta Vanhan Kirkkosaaren eli Viitasaari-saaren metsissä tältä kesältä. Lisäksi hautausmaa-alueella on tehty kunnostustöitä lähinnä poistamalla liiankin innokkaasti kasvavaa metsänalkua ja pusikkoa.

- Lehtipuiden alut on poistettu hautausmaa-alueelta. Viinikellarin alue putsattiin myös, kiinteistöpäällikkö Tommi Raatikainen kertoo.

Hautausmaalle ei ole menty järeillä koneilla. Raivaus on tehty raivaussahalla.

Hautausmaalle oli kertynyt puiden lehtiä ja muuta siivottua tavaraa aika lailla vuosien mittaan, yhteensä viisi ja puoli kuutiometriä. Sekin kasa on nyt poistettu.

Vanhan hautausmaan portti on persoonallinen, mutta ajan hammas on päässyt sitäkin nakertamaan. Raatikaisen mukaan portti kunnostetaan talven kuluessa.

Kirjanpainaja ilmaantunut riesaksi

Hakkuut on tehty suunnitelmallisesti tältä kesää, mutta yllättäen työtä pitää jatkaa ensi vuonna. Alueelle on tullut kirjanpainajaa, kuusta vioittavaa kaarnakuorniaista. Se on lähinnä kuusten tuholainen.

Hoitotoimenpiteistä ei ole vielä tarkempaa suunnitelmaa.

Vanhan Kirkkosaaren hautausmaa pidetään metsämaisena hautausmaana, kuitenkin niin, että se pidetään siistinä.

2023-09-09 15:23:12.0