Kirkonkellot soivat AlepponKelloja

Viitasaaren seurakunta on mukana soittamassa AlepponKelloja. Seurakunnat ympäri Suomen ovat tarttuneet Kallion kirkon haasteeseen soittaa saattokelloja Syyrian Aleppon pommitusten uhreille.

Torstaina kellot soivat klo 17 jo yli 130 kirkossa ympäri Suomen, myös Viitasaarella. Tavallisesti saattokelloja soitetaan hautajaisten yhteydessä.

Kyseessä on ensi kerta, kun Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat soittavat kellojaan näin laajasti myötätunnon eleenä kansainvälisessä kriisitilanteessa.

Kirkkoherra Antti Hiltunen oli torstaina lukenut asiasta tiedon, kun seurakuntalainen soitti hänelle, että eikös tähän lähdetä mukaan myös täällä. Kirkkoherra selvitti tekniset mahdollisuudet kellojen soittoon ja päätti, että Viitasaari on mukana.

Kelloja soitetaan 24.10. saakka, jolloin vietetään sekä rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivää että YK:n päivää. Tuolloin maanantaina 24.10. klo 17 Viitasaarella kokoonnutaan kuuntelemaan kelloja, sytyttämään kynttilöitä ja rukoilemaan rantapuistoon kirkkoherran johdolla.

Mukana olevat seurakunnat on koottu karttapalveluunLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jota päivitetään, kun tietoja saadaan seurakunnista.

Rukouksia käytettäviksi Aleppon saattokellojen soidessaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tallenna

Fri Oct 14 14:58:00 EEST 2016