Kunnostettuja urkuja juhlitaan konsertilla

Lauluilloissa mahdollista tutustua urkuihin.

Viitasaaren kirkon päätylehterin vanhojen, isojen urkujen kunnostus on loppusuoralla. Urkujen korjauksen valmistumista alkuperäiseen loistoonsa juhlitaan urkukonsertilla, jossa urkuri Marko Koskinen soittaa Max Regerin musiikkia. Konsertti pidetään sunnuntaina 5. marraskuuta klo 18 alkaen.

Maximaalista urkumusiikkia -nimeä kantava konsertti on samalla kunnianosoitus säveltäjä Max Regerille, jonka syntymästä tuli tänä vuonna kuluneeksi 150 vuotta. Urkuri Marko Koskisella puolestaan on erityinen merkitys tästä lähtien Viitasaarelle, sillä hän vastasi urkujen remontista. Urkuasiantuntija Koskinen on erikoistunut Kangasalan urkutehtaan pneumaattisiin urkuihin ainoana toimijana Suomessa.

Urkurina Koskinen on esiintynyt laajasti Suomessa ja ulkomailla. Ikaalisissa asuva Koskinen on syntynyt Ikaalisissa vuonna 1971. Hän valmistui kirkkomuusikoksi Tampereen konservatoriosta ja valmistui Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osastolta musiikin maisteriksi.

Kirkon isot urut olivat kunnostuksen vuoksi poissa käytöstä lähes puoli vuotta. Urkuremontin kustannusarvio oli 74 000 euroa, mutta asbestitöiden ja uusittavaksi osoittautuneen puhallinmoottorin vuoksi tarvittiin lisäksi 25 000 euron lisämääräraha.

Urut on tehnyt Kangasalan urkutehdas vuonna 1939. Ne ovat 42+2 äänikertaiset, kolmisormioiset ja koneistoltaan pneumaattiset urut.

Urkujen mittava entisöintiurakka on nyt saatu lähes valmiiksi. Pientä tekemistä vielä on, mutta kanttori Pekka Luukkonen on jo päässyt soittamaan urkuja jumalanpalveluksessa. Urut soivat upeasti!

Maximaalista urkumusiikkia -konsertin ohjelmalehtinen maksaa 10 euroa.

Marraskuussa kolme lauluiltaa

Kanttori Pekka Luukkonen esittelee entisöityjä urkuja kiinnostuneille kolmena iltana marraskuussa, kun hän järjestää lauluillan kirkon urkuparvella.

Lauluillat ovat torstaisin 2.11., 16.11. ja 30.11. klo 18-19. Lauluiltoihin on vapaa pääsy.

2023-10-20 15:23:39.0