Nuorten vaikuttajaryhmä perustettu

Kirkkoneuvosto perusti seurakuntaan nuorten vaikuttajaryhmän. Ryhmän tarkoituksena on vaikuttaa asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon sekä osallistua toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Vaikutusryhmän koko on kahdeksan henkilöä ja neuvosto nimesi siihen Evemiia Kumpulaisen, Iina Mehton, Satu Liimataisen, Johanna Pasasen, Elmo Laitisen, Aapo Heimosen, Teija Hämäläisen ja Inga Strandmanin.

Kirkkoneuvosto päätti myös, että Teija Hämäläisellä ja Johanna Pasasella on oikeus osallistua kirkkoneuvoston ja valtuuston kokouksiin puheoikeudella ja tuoda näin nuorten ajatuksia päätöksiin.

Päätökset noudattivat nuorten pitämän valmistelukokouksen ehdotusta koon ja nimien suhteen.

Nuorten vaikuttajaryhmät edustavat paikkakunnan nuoria seurakunnan päätöksenteossa. Lisäksi niiden tarkoituksena on tiedottaa nuoria seurakunnan päätöksenteosta ja edistää nuorten ja päättäjien välistä vuorovaikutusta. Nuorten vaikuttajaryhmän toiminta liittyy oleellisesti lapsivaikutusten arviointiin. Neuvoston päätöksellä arvioitiin olevan myönteinen lapsivaikutus.

Ryhmän ensimmäinen toimintakausi alkaa valinnan jälkeen heti ja päättyy ensi vuoden lopussa. Jatkossa nuorten vaikuttajaryhmän toimikausi on sama kuin kirkkoneuvoston eli kaksi vuotta.

2023-11-22 20:18:30.0