Yhteisvastuu torjuu ihmiskauppaa

Viitasaaren seurakunnan väkeä osallistui tiistaina 1.11. Lapuan hiippakunnan järjestämään Yhteisvastuu-starttiin Äänekoskella. Pohjoisen Keski-Suomen seurakunnant olivat runsaalla joukolla paikalla. Viitasaaren seurakunnasta olivat mukana diakoniatoimistosta Ansa Litendahl ja Anneli Palonen ja vapaaehtoisia Ilmi Hakonen, Raili Rutanen ja Marjatta Ruuska.

Päivän juontaja oli hiippakuntasihteeri Jukka Jämsen. Alustajina olivat Asta Turtiainen Kirkon Ulkomaanavusta, Essi Thesslund Pro-tukipiste ry:stä ja Salla Peltonen Yhteisvastuusta.

- Ohjelma oli mielenkiintoinen ja kotiin palasimme intoa täynnä uusin ideoin, Marjatta Ruuska luonnehti.

Lisätietoja yhteisvastuusta saat diakoniatoimistosta Ansa Litendahlilta ja Anneli Paloselta sekä osoitteesta https://www.facebook.com/yhteisvastuu/ Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Perinteinen yhteisvastuun huutokauppa järjestetään Viitasaarella 5.2.2017. Lahjoituksia siihen otetaan vastaa, kiitos jo etukäteen. Anneli Palonen on vastuuhenkilö asiassa.

Yhteisvastuu 2017 torjuu ihmiskauppaa

Suomessa vuoden 2017 keräysvaroin autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä Pro-tukipiste ry:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä, RikosuhripäivystyksenLinkki avautuu uudessa välilehdessä, Pakolaisneuvonta ry:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Monika-Naiset liitto ry:nLinkki avautuu uudessa välilehdessä kanssa. Harmaan eri sävyt -hankkeen päätavoitteena on ehkäistä ihmiskauppaa ja hyväksikäyttöä tavoittamalla, tunnistamalla ja tukemalla virallisten tukijärjestelmien ulkopuolelle putoavia ihmiskaupan tai ihmiskaupan kaltaisten rikosten uhreja.

Keräysvaroin muun muassa kehitetään tukihenkilötoimintaa sekä etsivää työtä ympäristöissä, joissa haavoittuvuus on suurta ja hyväksikäytön riskit merkittäviä, vahvistetaan työntekijöiden osaamista tunnistaa ja tavoittaa ihmiskaupan uhreja, tarjotaan kriisiapua majoituksen, ruoan, hygienian ja vaatetuksen järjestämiseen, mahdollisuus tulkin käyttöön sekä matalan kynnyksen oikeudellista neuvontaa.

Keräysvaroilla tuettava kansainvälinen työ keskittyy erityisesti konfliktien keskellä asuvien nuorten auttamiseen, jotta he pystyisivät rakentamaan kohtuullisen elämän, eivätkä joutuisi ihmissalakuljettajien ja ihmiskaupan uhreiksi.

Vuoden 2017 keräyksen kansainvälisenä esimerkkikohteena olevassa Lähi-Idässä avustustyön painopisteenä Jordaniassa ovat koulutus ja psykososiaalinen tuki noin 12-30-vuotiaille leireillä ja paikallisissa yhteisöissä asuville Syyrian pakolaisille. Israelissa ja Palestiinalaisalueilla tuetaan rauhankasvatustyötä nuorten medialukutaidon sekä ihmisoikeustuntemuksen parantamiseksi. Avun vie perille Kirkon UlkomaanapuLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

MR & TS

Anneli Palonen, Raili Rutanen ja Ilmi Hakonen Äänekoskella.

Ansa Litendahl ja Marjatta Ruuska.

Loppuvirsi.

Tallenna