”Jokaisella voi olla hyvä joulu”

Perheneuvoja Pirjo Salmisen vastaanotto on seurakuntatalolla joka toinen tiistai.

Keski-Suomen seurakuntien perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa keskusteluapua parisuhteen ristiriitoihin ja perheongelmiin. Perheneuvoja Pirjo Salminen on aloittanut perheneuvojana Merja Kankaan tilalla. Samalla vastaanottoajat tihenivät. Salminen on tavattavissa ajanvarauksella diakoniatoimiston tiloissa joka toinen tiistai, parittomilla viikoilla.

- Ajan tänne Saarijärveltä. Vastaanottoaikaa on tavallaan yhtä paljon kuin ennenkin, koska nyt olen yhdessä paikassa puoli päivää. Ennen vastaanotto oli kerran kuussa koko päivän, Pirjo Salminen kertoo.

Hän on koulutukseltaan teologi ja pappi, mutta tehnyt jo mm. kymmenen vuoden uran kouluttajana Jyväskylän kristillisellä opistolla. Perhe- ja paripsykoterapiaopintoihin liittyen hän on tehnyt perheneuvontaa vuodesta 2014. Nykyisessä työssään hän aloitti lokakuussa.

Lomalla on aikaa tarkastella perheyhteyden tilaa

Parisuhteessa ja perhe-elämässä voi tulla vaikeita kohtia milloin tahansa, mutta kesälomat ja joulut on huomattu tavallista alttiimmiksi ajaksi huomata oman perheyhteyden tilanne. Silloin on ehkä aikaa pysähtyä tarkastelemaan odotusten toteutumista.

- Arjessa sietää paljon. Juhlassa halutaan olla läheisten kanssa, jolloin ristiriidatkin tulevat helposti näkyviin. Meillä on esimerkiksi omat vahvat kuvat siitä, millainen olisi se oikea tapa viettää joulua.

- Välttämättä ei ole tullut mietittyä, onko se perinteinen tapa juuri meille sopiva. Helposti pettyy, jos toiselle ei ole tärkeä sama asia kuin itselle tai toinen ei lähde mukaan siihen, mihin itse odottaa hänen lähtevän.

- On hyvä aloittaa keskustelu siitä, miten kaikkien, pienten ja isojen, ääni kuuluisi perheessä. Kun löydetään se, mikä on minulle tärkeää joulussa, voi selvittää, miten otan osaa joulun tekoon. Lastenkin kanssa voi joulun valmistelua jakaa esimerkiksi niin, että yksi laittaa tontut ikkunaan ja toinen tekee pipareita. Tärkeää on, ettei kukaan näänny eikä kukaan ole vapaamatkustaja, Salminen sanoo.

Hän muistuttaa, että kotityöt vaativat yleensäkin neuvottelua ja vastuunkantoa, mutta ne kuuluvat kaikille.

Joulu on Suomessa painottunut perheen kanssa vietettäväksi.

- Moni viettää joulun myös yksin. Silloin voi miettiä, miten arvostaa omaa elämäänsä. Sitten voi tehdä juuri sitä, mikä on itselle arvokasta. Jokaisella voi olla hyvä joulu.

Juhlapyhät voivat tuntua yksin ollessa kovin pitkiltä. Pirjo Salminen vinkkaa, miten yksi ihminen oli saanut luontevasti päiviin rytmitystä ja mukavaa odotettavaa:

- Hän oli esimerkiksi katsonut valmiiksi, mihin aikaan radiosta tulee kiva ohjelma ja suunnitellut, että sen jälkeen hän laittaa jouluruuan. Sitten oli kävely tai jotain muuta. Hänellä oli oma jouluohjelma ja se kuulosti hyvältä.

Miehetkin hakevat aktiivisesti keskusteluapua

Perheneuvonnassa on huomattu, että miehetkin ovat aktivoituneet hakemaan apua parisuhde- ja perheongelmiin. Ennen oli tavallisempaa, että mies ilmoitti tulleensa, kun nainen käski. Salmisen mukaan muutos kertoo siitä, että miehet ottavat vastuuta.

- Monet miehet kuitenkin pelkäävät, että täällä etsitään syyllistä. Täällä ei jaeta tuomioita, vaan tutkitaan suhdetta. Keskustelu täällä voi avata sitä, että kotonakin molemmilla on vastuu ja molemmat rakentavat suhdetta.

Perheasiain neuvottelukeskuksen vastaanotolle ei tarvita lähetettä mistään. Siellä voivat käydä aikuiset yhdessä tai jossakin vaiheessa yksin tai joskus lapsen kanssa. Painopiste on aikuisten kohtaamisessa.

- Haluaisin sanoa, että käydään armollisesti jouluun valmistelujen osalta. Jouluna on keskiössä lapsi. Muistetaan, että ei ensimmäistä jouluakaan niin kovin laitettu, Pirjo Salminen hymyilee.

Perheasiain neuvottelukeskuksen sivuvastaanotto on diakoniatoimiston tiloissa. Ajanvaraus klo 12-14.30, p. 014 334 7800. Keskusteluapu on maksutonta. Palvelun käyttäjien ei tarvitse olla seurakunnan jäseniä.

2016-12-17 18:01:30.0