Seurakunnan talous puhutti kirkkovaltuustoa

Kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan ensi vuoden talousarvion, joka on 50 000 euroa alijäämäinen. Realistiseksi luonnehdittu talousarvio herätti keskustelua seurakunnan talouden tilasta.

Seurakunnassa on ollut kolmen vuoden tervehdyttämisohjelma, jolla on haettu aina yhteensä 100 000 euron säästöjä. Ensi vuosi näyttää kuitenkin siltä, että tulot eivät riitä kattamaan menoja. Verotulot laskevat yhä. Toisaalta seurakunnalla on hyvä metsäomaisuus, josta tulee puunmyyntituloja. Hyvää tilanteessa on myös se, että seurakunnalla on velkaa vähän, vain noin 100 000 euroa.

Sisko Linna sanoi, että olisi hyvä käyttää investointeihin nimenomaan puunmyyntituloja.

Eero Pulkkinen vertasi alijäämän olevan noin kolme prosenttia kaikesta liikkuvasta rahamäärästä, kun kaupungilla alijäämä oli 0,8 prosenttia. Hän piti kuitenkin realistisesti tehtyä budjettia hyvänä ja sanoi sitä voitavan mahdollisesti matkan varrella parantaa.

Seurakunnan suurimmat menot ovat henkilöstömenot, joilla toimintaa pääosin pyöritetään. Kirkkoherra Antti Hiltunen sanoi kokouksessa, että ensi vuonna täytyy päivittää henkilöstösuunnitelma. Olemassa oleva suunnitelma yltää vuoteen 2020.

- Seurakunnassa eletään vielä vähän kuin olisimme kolmen papin seurakunta, vaikka pappeja on enää kaksi. Toimintaan pitää löytää jaksamisenkin takia uusi tapa, Hiltunen sanoi.

- Kinkerikierrokseen tulee muutos tänä talvena. Jos kylältä otetaan yhteyttä ja toivotaan kinkereitä, ne pidetään. Etsimme uusia toimintatapoja. Sitä pohtimaan kutsutaan kaikkien kylien edustajat tiistaina 10. tammikuuta palaveriin, kirkkoherra sanoi.

Kirkkovaltuusto totesi myös lapsivaikutusten arvioinnin tehdyksi ensi vuoden toimintasuunnitelmasta ja budjetista. Arvioinnissa todettiin monen asian parantuneen, mutta huolenaiheina olivat ikäluokkien pienentymisen mahdolliset vaikutukset toiminnan laajuuteen samoin kuin seurakunnan taloustilanne. Lähetyssihteerin tehtävien yhdistyminen nuorisotyönohjaajan virkaan on vielä myönteisiltä tai kielteisiltä vaikutuksiltaan kysymysmerkki.

Lisätalousarviossa seurakuntatalon sisäilmaongelman tutkiminen

Valtuusto hyväksyi myös lisätalousarvion kuluvalle vuodelle. Siihen sisältyy mm. seurakuntatalon näyttelytilan ulkokatoksen rakennusvirheen vuoksi kuntokartoitukseen ja suunnitelmien laatimiseen 10 000 euroa. Aikoinaan tehty rakennusvirhe on aiheuttanut välillisesti alakerran Takataskuun riskirakenteita ja sisäilmaongelmaa, koska kosteutta on päässyt seinästä rakenteisiin.

Kirkon kartoitukseen lisätalousarviossa merkittiin 20 000 euroa. Siihen käytetään Kirkkotuvasta jääneitä varoja.

Lisätalousarviossa on myös 30 000 euroa ilmoituskuluihin, jotka olivat jääneet tallennusvirheen vuoksi tänä vuonna kirjautumatta. Kyseessä on käytännössä paikallislehdessä julkaistut kirkolliset ilmoitukset.

2016-12-22 13:55:34.0