Tapahtumiin naapurikyliinkin – kinkereiden tilalle jotain muuta?

Kyläilta oli alkusysäys toiminnan uudistamiselle yhteistyössä.

Kyläiltaa juonsi kirkkoherra Antti Hiltunen.

Seurakunta kutsui kylien ihmisiä kyläiltaan seurakuntatalolle tiistai-iltana 10.1. ja parin alustavan esittelypuheenvuoron jälkeen ihmiset huomasivat olevansa ryhmäkeskusteluissa vieraskyläläisten kanssa. Keskustelut kävivät vilkkaina ja ylös kirjattiin hyviksi koetut tapahtumat, joissa seurakunta on ollut mukana eri kylillä. Samoin listattiin vaikeudet, mitkä seurakunnan toiminnassa on milläkin kylällä ollut ja korjausesityksiäkin tehtiin.

Ilta oli alkusysäys sille, että seurakunta uudistaa toimintaansa kylillä yhdessä kylien kanssa. Mitä kaikkea uutta tulee olemaan ja mitä vanhaa säilytetään, sitä ei vielä tiedetä.

- Toivomme, että nyt lakaistaisiin vanhoista asioista pöytä tyhjäksi. Sitten alettaisiin nostaa pöydälle asioita, jotka kylällä haluttaisiin olevan. Pöydälle voidaan nostaa takaisin siellä ennenkin olleita asioita. Jatkossa seurakunta ei toteuta samaa toimintasabluunaa kaikilla kylillä, vaan jokaisella kylällä voi olla omanlaisensa toimintaa, kirkkoherra Antti Hiltunen sanoi.

- Viime talvena on kinkereillä sovittu, missä talossa kinkerit kylällä tänä talvena pidetään. Nyt kuitenkaan emme ota kinkeritaloon yhteyttä eikä kinkereitä pidetä, ellei kylältä sitä ensin ehdoteta.

- Toivomme, että jokaisella kylällä kyläläiset keskustelisivat keskenään ja tuumailisivat asiaa ja suunnittelisivat. Kun alkaa olla muotoutunut, mitä juuri omalle kylälle halutaan, ottakaa yhteyttä minuun, Antti Hiltunen ohjeisti.

Kinkerikyliä on ollut 18

Muutoksen taustalla on halu muokata toimintaa yhä paremmin ihmisiä kohtaaviksi, mutta toisaalta myös seurakunnan pappimäärän supistuminen toissakesänä kolmesta kahteen. Kinkerikyliä on ollut 18, joten kevättalvinen kinkerikierros on vienyt paljon pappien aikaa. Jatkossa kinkerit voidaan myös yhtä hyvin pitää syksyllä, jos se on kylän toive.

Kyläillassa todettiin, että asukasmäärät ovat vain yksinkertaisesti pienemmät kuin ennen. Siksi ei kannata surkutella, että kylällä ei johonkin tapahtumaan osallistu esimerkiksi 30 ihmistä kuten ennen, vaan todeta, että meitä on nyt tämän verran paikalla.

Keskustelussa ehdotettiin, että kun järjestäjien määrä kylällä vähenee, voisi ehkä hälventää myös kylien rajoja ja osallistua naapurikylän tapahtumiin. Samoin voisi sekä antaa että saada järjestämisapua naapurikylästä.

Antti Hiltunen muistutti, että seurakunnassa on kuten ihmisessä erilaisia jäseniä, joille kaikille on tarkoituksensa.

Jos harvemmin, niin ehkä suuremmin?

Seurakunnan toiminnalla on eri kylillä pitkät ja vahvat perinteet, joiden pohjalta on hyvä kehittää toimintaa. Seurakunnalla on ollut lasten ja nuorten toimintaa, ompelu- ja työseuroja, diakoniatoimintaa.

- Osittain seurakunnan toiminnan voi tiivistää ”kolmeen koohon”: kinkereihin, kesäkirkkoihin ja kauneimpiin joululauluihin. Toiminnan hiipuminen on luonnollista, kun väkimäärä laskee. Nyt on oikea hetki toteuttaa kylätoiminnan uudelleen pohtiminen.

Kirkkoherra ehdotti, että jos kylällä järjestetään tapahtumia harvemmin, ne voisivat ehkä olla jotain vähän ”suurempaa”. Paras lopputulos on, kun mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa ovat kyläläiset ja kylillä toimivat eri yhdistykset ja yhteisöt mahdollisimman laajasti.

Alkutilaisuuden jälkeen ryhmäkeskustelujen kirjaukset kootaan yhteen ja kaikille kylille lähetetään muistiot. Uudistaminen on alkanut ja siihen ovat tervetulleita aktiivisesti osallistumaan kaikki, jotka tuntevat asian itseään koskettavan.

Kyläilta sujui leppoisissa tunnelmissa.

Tallenna

2017-01-12 11:39:00.0