Seurakuntatalon salat julki

Viisi vuosikymmentä vanhan seurakuntatalon rakenteiden kunto on salaisuus niiltä osin, mitkä eivät ole helpolla katsottavissa. Salaisuudet tulevat julki, kun seurakunnan Rambollilta tilaama kosteus- ja sisäilmatekninen tutkimus valmistuu keväällä.

- Väliraportti saadaan maaliskuun loppupuolella. Parhaillaan tehdään rakenneavauksia. Alakerran osalta ne alkavat olla tehdyt. Sen jälkeen tutkitaan yläkerta seurakuntasalista toimistoihin. Rakennus tutkitaan kokonaan, seurakunnan kiinteistötoimen työnjohtaja Tommi Raatikainen sanoo.

- Sellaista olettamusta ei ole, että rakennuksessa olisi sisäilmaongelma. Huolellisella tutkimuksella kartoitetaan remontin tarve, nähdään, onko rakenteissa jotain, mistä ei ole tietoa.

Taloon on suunniteltu remonttia etenkin alakertaan, jossa ovat muun muassa lasten ja nuorten kerhotilat, Takatasku ja Pikkutasku. Nuoret ovat osallistuneet tilojen sisustuksellisen ilmeen suunnitteluun jo viime vuonna. Takataskun ilmanvaihto on tiedetty heikoksi ja sitä on parannettu. Sekin tiedetään, että yläkerrassa oleva näyttelytila, katettu terassi, valuttaa vettä seurakuntasalin puolelta seinän varteen.

- Ennen kuin tehdään remonttia, kannattaa selvittää kunnolla, mikä rakennuksen kunto on. Käytetään mieluummin rahaa tutkimukseen kuin myöhemmin yllätyksenä tuleviin remontteihin, Raatikainen tiivistää.

Tutkimus maksanee joitakin kymmeniä tuhansia euroja. Alakerran stailaus- ja joidenkin muutostarpeiden lisäksi seurakunnassa on katsottu myös yläkerran tiloja uusin silmin. Palaverien ja ryhmien kokoontumisiin kaivataan olohuonemaista tilaa. Kaikkiin suunnitelmiin palataan, kun rakennuksen tekninen tilanne selviää.

Tuija Siidorow

Tommi Raatikainen kertoo, että kulloinkin aukaistava rakennekohta suojataan huolellisesti tutkimuksen ajaksi.

2017-01-20 18:00:23.0