Pappien määrä mietinnässä

Papit Meriläinen ja Sirkiä sekä kanttori Parkkonen tuovat kesän.

Kesä tulee ainakin kalenterin mukaan ja sen mukaisesti kesäteologina on kesäkuun alussa aloittanut Ira Sirkiä. Hän oli seurakunnalla töissä myös viime kesänä. Seurakuntapastorin sijaiseksi kirkkoherran vuorotteluvapaan vuoksi valittu Helena Meriläinen aloittaa maanantaina 5.6. Kesäkanttoriksi palaa viime kesältä tuttu Sini Parkkonen juhannuksen jälkeen.

Alkukesän pappitilanteeseen on tullut hieman muutosta aiotusta, sillä kirkkoherra Antti Hiltunen on lykännyt kesälomalle jääntiään ja on ensimmäisellä rippileirillä pappina seurakuntapastorin sairausloman vuoksi. Toisella ja kolmannella rippileirillä pappina on Helena Meriläinen.

Joitakin viikonloppuvuoroja voi tehdä myös joku muu pappi.

Henkilöstöstrategiaan 2,5 pappia?

Vakituisten pappien määrä on mietinnässä. Seurakunnassa on ollut vakituisena kaksi pappia kaksi vuotta, kun kappalaisen virka on ollut täyttämättä. Tilanteeseen kaivataan kuitenkin lisää vakautta. Sopiva mitoitus voisi kirkkoherran mukaan olla 2,5 pappia, minkä vuoksi seurakunta alkaa jollakin aikataululla selvitellä yhteistyömahdollisuuksia naapuriseurakuntien kanssa. Helpotusta tilanteeseen on saatu ns. keikkapappien käytöstä, mutta tilanteeseen liittyy epävarmuutta.

Kirkkoneuvosto keskusteli tilanteesta seurakunnan henkilöstöstrategian päivittämiseen liittyen. Neuvosto ei tehnyt asiasta vielä päätöstä, koska ensin halutaan selvittää koko strategiasta tuleva hinta toteuttamisaikanaan sekä saada henkilöstöltä mielipide ja ideoita.

Emäntien määrä voi myös jatkossa muuttua. Nyt seurakunta työllistää 2,5 emäntää, mutta heistä yksi on eläköitymässä runsaan vuoden päästä. Ketään ei välttämättä palkata tilalle, vaan seurakunta selvittää, minkä verran jatkossa tarjotaan keittiöalan palveluja omissa tilaisuuksissa ja esimerkiksi muistotilaisuuksissa.

Seurakunnalla on töissä 15-16 työntekijää ympäri vuoden sekä useita kausityöntekijöitä. Seurakunnassa on periaate, että kun joku työntekijä lähtee, ei paikkaa automaattisesti täytetä uudelleen.

Seurakunta etsii sopivaa raamia pappimitoitukseen. Kirkkoherra Antti Hiltunen poseerasi raameissa kuvaajan pyynnöstä kesällä 2016.

Tallenna

Fri Jun 02 10:00:00 EEST 2017