Veroprosentti pysynee ennallaan

Viitasaaren kirkkoneuvoston esittää torstaina 27.9. kokoontuvalle kirkkovaltuustolle, että tuloveroprosentti pidetään ensi vuonnakin ennallaan eli 1,6 prosentissa.

Epävarmuutta seurakunnan taloudelle tuo muun muassa vähenevä jäsenmäärä. Tämän vuoden alkupuoliskolla jäsenmäärä pieneni 92 ihmisellä. Kesäkuun lopussa seurakunnassa oli 5128 jäsentä. Korotukseen neuvosto ei kuitenkaan katso olevan erityistä aihetta.

Pohjoisen Keski-Suomen rovastikunnan seurakuntien veroprosentti on keskimäärin 1,8 %. Naapuriseurakuntiin verrattuna Viitasaaren seurakunnan toiminnasta katetaan isompi osa toimintatuotoilla kuin useimmissa muissa seurakunnissa. Viime vuoden toiminnasta noin 40 prosenttia katettiin toimintatuotoilla. Erityisen merkittäviä ovat puunmyynti- ja vuokratulot.

Kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan ensi vuoden talousarvion laadintaohjeista. Niiden mukaan seurakunnan toimintakulut eivät saa lainkaan kasvaa tämän vuoden tasosta. Seurakunta on saanut henkilöstökulujaan pienemmiksi: Vuonna 2015 henkilöstökulut olivat toimintakuluista 58 %, mutta viime vuonna 54,27 %. Kiinteistöjä on kuitenkin melko paljon ja niiden ylläpito syö resursseja varsinaiselta seurakuntatyöltä. Neuvosto päätti, että ensi vuoden budjetissa voi olla kasvua entiseen enintään palkkojen nousun verran. Laadintaohjeet eivät mene valtuustoon, vaan niistä päättää neuvosto.

Kirkkovaltuusto saa esityslistalleen puolivuotiskatsauksen. Alkuvuoden toiminnan ja talouden luvuissa kirkkoneuvostoa pohditutti erityisesti verotulojen kehitys. Vaikka jäsenmäärä pieneneekin, näyttää siltä, että verotulot voisivat hieman kasvaa edellisistä vuosista. Eniten suotuisaa kehitystä selittää Viitasaaren työllisyystilanteen paraneminen.

Kirkkoneuvoston pöytäkirjan löydät täältä.

2018-09-25 21:34:00.0