Kirkkovaltuusto piti veroprosentin 1,6:ssa

Viitasaaren seurakunnan tuloveroprosentti on ensi vuonnakin 1,6 prosenttia, päätti torstai-iltana 27.9. kokoontunut kirkkovaltuusto. Valtuusto kävi asiasta lyhyen keskustelun ja oli asiasta täysin yksimielinen. Rovastikunnan seurakuntien veroprosentti on keskimäärin 1,8 %.

Kirkkovaltuusto merkitsi tietoonsa myös puolivuotiskatsauksen ja siihen liittyvän, kirkkoherran suullisesti esittämän, lapsiasiainvaikutusten arvioinnin. Kirkkoherra Antti Hiltunen totesi arviossaan seurakunnan toiminnasta alkuvuoden osalta, että toimintasuunnitelman keskeisiä asioita ovat kirkkovuoden huomioiminen ja viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen. Lisäksi kiinteistöt ja vaalit ovat huomion kohteina.

Hiltusen mukaan henkilöstön sisäistä viestintää on parantanut uusi Katrina-järjestelmä, jossa on muun muassa kunkin kalenterit ja tilojen varausohjelma. Vuorovaikutuksen edistämisen kirkkoherra näki suurena haasteena. Esimerkiksi seurakunnan Facebook-päivitykset eivät yleensä herätä keskustelua. Kirkkovuoden hieno uudistus on Pyhätyö 52 –videot, joissa seurakuntapastori Sami Siltanen on erinomaisesti onnistunut yhdistämään pyhäpäivän teeman yksinkertaisiin ja selkeisiin haasteisiin.

Kirkkoherra kirjasi arvioonsa myönteiseksi myös sukupolvet yhdessä –ajatuksen toteutumisen, esimerkkeinä aamupalat joinakin keskiviikkoina ja lasten ja aikuisten kuorojen yhteisesiintymiset. Diakoniatyöntekijöillä on ollut kontakteja apua tarvitsevien kanssa aiempaa enemmän, mutta nuorisotyössä eletään ilmeisesti notkahduksen aikakautta.

- Perhekerhot ovat selkeä ilonaihe. Väkeä on paljon, se on merkittävää, Antti Hiltunen sanoi.

Hän mainitsi myös ikävän tilastotiedon: Kymmenessä vuodessa, 2007-2017, seurakunnan jäsenmäärä on laskenut 1321 henkilöllä. Hiltunen ennusti, että viimeistään ensi vuoden puolella jäsenmäärä alkaa nelosella eli putoaa alle 5000 jäsenen.

- Emme ole niin iso seurakunta kuin mielikuvissamme ehkä koemme olevamme, kirkkoherra tiivisti tuntumukset.

Maa-alueita seurakunnalta kaupungille

Kirkkovaltuusto hyväksyi satama-, puisto- ja kaavatiealueiden myynnin Viitasaaren kaupungille. Alueita on useita eri puolilla keskustaa. Myyntihinta on yhteensä 40 661 euroa. Sen verran asialla on tulevien vuosien tuloihin vaikutusta, että kaupungin satama-alueista maksamat vuokrat jäävät saamatta, muutama tuhat euroa vuodessa.

Seurakunnan talouspäällikkö Kirsi Salojärvi totesi, että asiaan liittyy myös vastuukysymyksiä. Näitä voisi tulla eteen, jos vaikka jossakin puistoalueella kaatuva puu aiheuttaa vahinkoa.

Kirkkovaltuusto hyväksyi myös kehitysvammatyön uudistetut johtosäännöt.

2018-09-28 18:04:00.0