Juha Summala aloitti seurakuntapastorina

Tämän vuoden alusta seurakuntapastorina aloittanut Juha Summala, 50, ei ole aivan tuntematon Viitasaaren kirkossa. Hän teki viikonloppusijaisuuksia jo viime vuoden puolella. Tämän vuoden hän sijaistaa Sami Siltasta hänen opintovapaansa ajan.

- On tosi mukava, kotoisa olo tulla Viitasaarelle töihin. Olen itsekin kotoisin pieneltä paikkakunnalta. Ihmiset ovat myös tulleet mutkattomasti juttelemaan, Juha Summala kertoo.

Hän pitää papin työn hyvinä puolina muun muassa ihmisten kohtaamisia, joita oli mukavasti jo syksyn työrupeamien aikaan.

Juha eli tutummin Jussi Summala on kotoisin Kiteeltä. Siellä hän asui, kunnes armeija kutsui. Senkin jälkeen hän palasi Kiteelle lukioon. Seuraavaksi opinnot veivät hänet Helsinkiin, jossa hän opiskeli kotimaista kirjallisuutta ja kansanrunouden tutkimusta.

- Vaimo opiskeli Joensuussa. Kun hän sai töitä Äänekoskelta, muutimme, ja Jyväskylän yliopistosta otin tutkintopaperit ulos, kirjallisuuden puolelta.

Summala on tehnyt opetusalan töitä muun muassa luokanopettajana, kunnes aina läheiseltä tuntunut teologia houkutti opiskelemaan alaa.

- Hain teologiseen vuonna 2013, eikä se ole kaduttanut. Valmistuin 2016. Olin vielä vuoden opettajana, mutta viime vuoden työskentelin jo pappina Äänekoskella.

Koti Konginkankaalla

Perheen koti on Konginkankaalla, joten työmatka on normaaleissa lukemissa myös Viitasaarelle.

Summalalle sopii hyvin, että seurakuntapastorin työnkuva painottuu lapsi- ja nuorisotyöhön, onhan hänellä juuri lapsista ja nuorista työkokemusta kosolti.

- Tunnen olevani omalla alallani, vaikka viihdynkin monenlaisten ihmisten kanssa. Esimerkiksi palvelutaloihin on myös mukava mennä.

- Haluaisin olla ihan tavallinen pappi. Raamattu on tietenkin se alusta, miltä ponnistaa. Raamatun sanoman tuominen ihmisille on papin tehtävä. Se sanoma on iloinen ja hyvä, sanoma armollisesta Jumalasta, sitä välitän ihmisille, Jussi Summala tiivistää.

Juha Summalan tulevaan työkesään kuuluu mm. rippikouluja.

2019-01-18 07:34:00.0