Kirkon remontti alkaisikin vasta 2021

Kirkonmäelle uudisrakennuskin mahdollinen

Kirkon peruskorjauksen aikatauluttaminen on edennyt niin, että hankeaikataulu tuotiin kirkkovaltuustolle tiedoksi tiistai-iltana 19.2. Varsinaisiin korjaustöihin päästäisiin aiottua myöhemmin, vasta kahden vuoden päästä keväällä, vuonna 2021.

Koko tämä vuosi menee vielä suunnittelussa. Päätöstä itse peruskorjaustöistä ei ole tehty, eikä arviota hinnastakaan ole.

Alun perin kirkkoa alettiin tutkia sen selvittämiseksi, voisiko sisälle tehdä wc-tilat ja pienen keittiötilan. Kirkkoa tutkittaessa havaittiin, että kirkon ulkoseinät olivat alkaneet erkaantua toisistaan. Tuo erkaantumisliike pysäytettiin vuosi sitten tukemalla seinät toisiinsa ohuilla metallitangoilla.

Uusi rakennus nykyisen huolto- ja wc-rakennuksen tilalle?

Kirkkovaltuutetuille tuotiin kokouksessa tiedoksi, että suunnittelijoiden mukaan kirkonmäellä oleva erillinen wc- ja huoltorakennus on liian  huonokuntoinen korjattavaksi. Myös ruumishuone on huonokuntoinen. Nämä todennäköisesti esitetään korvattavaksi uudisrakennuksella, joka palvelisi muun muassa työntekijöiden sosiaalitiloina. Kirkon sisälle haluttuja wc-tiloja tällä ei kuitenkaan ole tarkoitus korvata.

Tähän rakennukseen ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä esimerkiksi morsiushuonetta, vaan kyse olisi pienimuotoisesta tilasta. Kirkonmäelle suunniteltiin aiemmin isompaa uudisrakennusta, Kirkkotupaa, mutta suunnitelmasta luovuttiin.

Tue Feb 19 23:43:00 EET 2019