Kirkkoherra vastaa pariin kysymykseen piispantarkastuksesta

Piispantarkastus Viitasaaren seurakunnassa pe-su 15.-17.3.

Viitasaaren seurakunnan piispantarkastus suoritetaan pe-su 15.-17.3. Kirkkoherra Antti Hiltunen vastaa pariin kysymykseen asiaan liittyen.

Miten seurakuntalaiset voivat osallistua piispantarkastukseen?

- Ennen muuta haluan kutsua kaikkia viitasaarelaisia sunnuntaina kirkkoon viettämään perhemessua. Piispa toimittaa sen yhdessä oman seurakunnan lasten ja aikuisten kanssa. Messun jälkeen kirkossa piispa ja hänen työryhmänsä jäsenet pitävät päätöspuheenvuorot eli kertovat keskeiset näkemyksensä seurakuntamme tilanteesta. Kirkosta siirrymme seurakuntatalolle lounaalle, jolla halutessasi voit tukea Yhteisvastuu-keräystä.

- Perjantaina piispantarkastus puolestaan alkaa kaikille avoimella rukoushetkellä ja aamupalalla seurakuntatalon alakerrassa, Takataskussa. Siellähän kokoontuu joka perjantai Eväsreppu-niminen aamiaistapahtuma, jossa myös jaetaan kaupoista ylijäänyttä ruokaa.

- Perjantaina klo 16 kutsun kaikkia valokuvanäyttelyn avajaisiin Wiitakeskukseen. Haaveeni 2.0 on monen tahon hienon yhteistyön tulos ja saanutkin jo ansaitsemaansa julkisuutta ”Päivä sotilaana” –sanomalehtijutun myötä.

-Lauantain ohjelma keskittyy neuvotteluihin luottamushenkilöiden ja työntekijöiden kanssa, mutta kutsun kaikkia seurakuntatalolle klo 14 päiväkahville ja sen jälkeen pidettävään seurakuntaneuvottelun yleiseen osioon.

Mitä piispantarkastus seurakunnalle merkitsee?

- Mielestäni piispantarkastuksessa tärkeintä on seurakunnan mahdollisuus saada uusia näkökulmia ja ohjausta toiminnan kehittämiseen. Ulkopuoliset näkevät ehkä jotain sellaista, jota minä tai muut pitkäaikaiset vastuunkantajat eivät huomaa.

- Tuomiokapitulin henkilöstöä on osallistunut piispantarkastukseen jo ennalta paljon enemmän kuin se joukko, joka Viitasaarelle ensi viikonlopuksi saapuu. Heillä on laaja asiantuntemus seurakuntien elämästä koko hiippakunnassa ja siten mahdollisuus kertoa toimivista ratkaisuista muista seurakunnista. Vähenevä jäsenmäärä ja tiukentuva talous ovat asioita, jotka vaikuttavat tällä hetkellä seurakuntien elämään koko kirkossa. Toki voimme luottaa siihen, että hiippakunnan henkilöstö on tukenamme ja apunamme myös tässä piispantarkastusten välillä – aina kun tarvetta tulee.

- Minä olen kirkkoherrana ja lääninrovastina aika usein piispan kanssa tekemisissä, mutta toisille työntekijöille, luottamushenkilöille ja varsinkin seurakuntalaisille hän jää ymmärrettävästi vieraaksi. Tuntuu mukavalta, että nyt monella viitasaarelaisella on mahdollisuus tavata hänet. Mielestäni Simo-piispamme on viisas mies ja hyvä tyyppi.

Piispa Simo Peura on Viitasaarella perjantain, lauantain ja sunnuntain piispantarkastuksen merkeissä. Hän kävi seurakunnassa myös muutama viikko sitten toisen asian yhteydessä.

Kuva: ST
Haastattelu: TS