Piispantarkastus alkoi

Aloituspäivän ohjelmassa oli kohtaamisia.

Piispantarkastuksen ensimmäisenä päivänä, perjantaina 15.3., piispa seurueineen tutustui viitasaarelaiseen elämään. Päivä alkoi Eväsreppu-toiminnan aamupalalla seurakuntatalon Takataskussa.

Perjantaisen aamupalatarjoilun laittoivat normaaliin tapaan seurakunnan vapaaehtoiset emännät. Kuvassa ovat Marjatta Hilpinen, Mirja Kinnunen, Kaisa Hulanmäki, Leena Hämäläinen, Leena Nuutinen ja Sari Ruuska.

Diakonissa Anneli Palonen kertoi Eväsrepun toiminnasta. Kanttori Anna Karjalainen johdatti väen ruokavirren laulantaan.

Piispa vihki Viitasaaren uuden päiväkodin Marjametsän käyttöön. Marjametsän väki ja vierailevat aikuiset osallistuivat seurakunnan lastenohjaaja Sari Toikkasen vetämään tuokioon, jossa ihmiset paimenina suojelivat lampaita sudelta. Kuvassa ovat edessä oikealta rouva Anni Peura, piispa Simo Peura ja pappisasessori Elina Tourunen. Ihanat lampaat ihastuttivat myös kirkkoherra Antti Hiltusta (kuvassa takana).

Piispa seurueineen tapasi Viitasaaren yrittäjiä lounaan merkeissä. Piispan pöydässä olivat mm. Liisa Kahilainen (vas.), Kirsi Mehto ja Ilkka Kemppainen sekä Maria Kilpeläinen (takana kävelemässä).

Kaupungintalolla käytiin läpi mm. seurakunnan ja kaupungin yhteistyömuotoja. Asiaa alustivat kaupunginjohtaja Janne Kinnunen ja Hyvän tahdon Viitasaari -ohjausryhmää luotsannut Maria Kaisa Aula. Kinnunen keräsi piispa Simo Peuralle mukaan Pikkasen parempi periferia -kassiin mm. Pro Viitasaari -lehden.

Perjantain ohjelman päätöksenä oli Haaveeni 2.0 -valokuvanäyttelyn avajaiset Wiitakeskuksessa. Niina toteutti haaveensa päivästä keittiöapulaisena. Kuvatut saavat kuvat itselleen näyttelyn jälkeen.

Nuorisotila Takataskulta löytyy tarvittaessa bändi. Aapo, Vilma, Anna, Nuutti, Riina ja Maija sekä kanttori-Anna esittivät neljä kappaletta näyttelyn avajaisissa.

Näyttelyn avajaisissa piispa jututti erityisesti kuvissa esiintyneitä. Hän on myös itse yksi kuvatuista.

Näyttelyn kuvasivat Anna Kemppainen ja Alpo Syvänen. Avajaisissa prinsessapukuun pukeutunut Elli Paananen kertoi puheessaan prinsessakuvauspäivän olleen elämänsä ihanimman.

Näyttelyn avajaiset lähes täyttivät Wiitakeskuksen. Näyttelyyn voi tutustua noin kuukauden ajan Wiitakeskuksen Citygalleriassa, jonka jälkeen näyttely siirtyy S-marketin tiloihin.

Piispantarkastus jatkuu lauantain ja sunnuntain Viitasaarella. Kaikille avoimia tilaisuuksia ovat vielä lauantaina oleva seurakuntaneuvottelu. Se alkaa klo 14.30 seurakuntatalolla. Siinä käydään läpi seurakunnan asioita: vahvuuksia ja heikkouksia. Kahville kannattaa tulla jo klo 14.00. Tilaisuuteen ovat kaikki seurakuntalaiset tervetulleita!

Sunnuntaina piispantarkastus jatkuu perhemessulla, piispanmessulla klo 10 kirkossa. Jumalanpalveluksen aiheena on rukous ja usko. Viitasaaren seurakunnassa on erityinen ilon ja juhlan aihe viettää messua piispan kanssa ja johdolla. Simo Peuran kanssa messua toteuttamassa Juha Summala, Anna Karjalainen, Sari Toikkanen ja moni muu. Messun jälkeen pidetään kirkossa piispantarkastuksen päätöspuheenvuorot ja sitten siirrymme seurakuntatalolle Yhteisvastuu-lounaalle, jonne ovat kaikki tervetulleita.

2019-03-15 20:02:00.0