Uutislistaukseen

Lähetyslentäjien Peltienkeli Hurrikaanissa

Hurrikaani-hallissa on esillä aiemmin Afrikassa lähetyslentäjien käytössä palvellut museolentokone. MAF – Peltienkelin äärellä –näyttely on kaikelle yleisölle avoinna torstaina 15.8., torstaina 22.8. ja maanantaina 26.8. kunakin päivänä klo 17-20. Lisäksi on ryhmäopastuksia.

Lentokonenäyttely on kiertänyt eri puolilla Suomea. Nuoriso-ohjaaja ja lähetyssihteeri Alpo Syvänen kutsui sen myös Viitasaarelle. Näyttely toivottavasti tavoittaa lähes kaikki Viitasaaren koululaiset.

MAF (Mission Aviation Fellowship) on vuonna 1945 perustettu kristillinen järjestö. Se toimii pienlentokoneilla kehittyvissä maissa alueilla, missä etäisyydet ovat pitkät, maantiet puuttuvat tai ne ovat vaikeakulkuisia ja turvattomia.

Monet kehitysyhteistyö- ja lähetysjärjestöt sekä kansainväliset avustusjärjestöt kuten YK:n lastenapu, maailman ruokapankki ja terveysjärjestö WHO käyttävät MAF:n palveluita mm. terveydenhuollon ja perusopetuksen hankkeissa. MAF lentää paljon myös ambulanssilentoja.

MAF Suomi (Suomen Lähetyslentäjät ry) toimii kehittyvien maiden ihmisten auttamiseksi. MAF Suomi osallistuu aktiivisesti ilmaston muutoksen haittojen torjumiseen auttaessaan siitä eniten kärsiviä ihmisiä kehittyvissä maissa. Myös kotimaassa MAF Suomi on aktiivinen ilmastotyössä. 

Viitasaarella esillä oleva kone on lentänyt kymmenessä Afrikan maassa yli 20 vuoden ajan. Sen jälkeen se oli Suomessa lähetyslentäjien koulutuskoneena.

Kuusipaikkainen Cessna

Tämä Peltienkeli on 6-paikkainen ja yksimoottorinen Cessna 206, joka on suunniteltu toimimaan erityisesti lyhyillä ja vaatimattomilla kentillä. Sillä tehtiinkin töitä poikkeuksellisen vaativissa oloissa. Lähetyslentäjien käyttöön se tuli tammikuussa 1967 Keniassa.

Ensimmäisenä lentopäivänään se jo lensi kuusi lentotehtävää. Tahti jatkui melko lailla samana yli kaksi vuosikymmentä Keniassa, Somaliassa, Tsadissa, Sudanissa, Etiopiassa, Zairessa, Tansaniassa, Keski-Afrikan tasavallassa, Kamerunissa sekä Nigeriassa. Se lensi 7863 tuntia ja 1,8 miljoonaa kilometriä.

Rahtikuljetuksissa oli nälkäalueiden hätäapua, kiireellisiä lääketoimituksia, postin, henkilökohtaisten tavaroiden, lääkärien ja lähetystyöntekijöiden kuljetuksia sekä ambulanssilentoja.

Näyttelyopas Erno Tammelin (vas.) esitteli museokonetta Antero Bomanille.

15.8.2019 10.17