Veroprosentti esitetään pidettäväksi ennallaan

Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että tuloveroprosentiksi ensi vuodelle vahvistetaan 1,6 %. Se on sama kuin useina edellisvuosina.

Pohjoisen Keski-Suomen rovastikunnan seurakuntien veroprosentti on keskimäärin 1,8 %. Neuvoston kokoustekstissä todetaan, että Viitasaaren seurakunnassa toiminnasta katetaan isompi osa toimintatuotoilla kuin monessa muussa seurakunnassa. Viime vuonna toiminnasta 41,5 % katettiin toimintatuotoilla, joista merkittävimpiä ovat puunmyynti ja vuokraustoiminta.

Suurin epävarmuustekijä taloudessa on jäsenmäärän väheneminen. Alkuvuoden aikana jäsenmäärä on vähentynyt 35 henkilöllä, mikä on kuitenkin maltillisempaa kuin monena muuna vuonna vastaavana ajankohtana. Kesäkuun lopussa läsnä olevia jäseniä oli 4990. Suuria investointeja seurakunnalla on lähivuosina kirkon ja Lummeniemen leirikeskuksen remontit.

Puolivuosikatsaus kirkkovaltuustolle

Kirkkoneuvosto käsitteli myös talousarvion toteumaa kesäkuun loppuun mennessä ja puolivuosikatsauksen. Ne menevät kirkkovaltuustolle, joka kokoontuu keskiviikkona 18.9. Se on jo nähtävissä, että puunmyyntitulot tulevat ylittymään budjetoidusta. Sen sijaan esimerkiksi pitopalvelutuottoja ja majoitustilojen vuokria on toteutunut vasta 28,5 ja 35,5 prosenttia budjetoidusta. Yleensäkin esimerkiksi Lummeniemen kesäaikainen vuokraaminen näkyy suurimmalta osin tuloissa vasta vuoden loppupuoliskolla.

Investointisuunnitelma on tälle vuodelle yhteensä 643 000 euroa, josta suurimmat ovat kirkon remontin suunnittelu ja Lummeniemen lämpöremontti. Kirkon hankesuunnittelukokouksia on ollut kesäkuun loppuun mennessä viisi ja viimeinen kokous oli elokuussa. Lummeniemen lämpöremontti on majoitusrakennuksen osalta lähes valmis. Päärakennuksen muutos tehdään syksyn kuluessa.

Vuokrasopimus As Oy Viittakallion kanssa jatkuu uutena

Kirkkoneuvosto esittää valtuustolle As Oy Viittakalliolle vuokratun tontin vuokraamista edelleen uudella, ensi vuoden alusta alkavalla, 30 vuoden vuokrasopimuksella.

Pöytäkirja kaikkien luettavissa

Pöytäkirja tästä kokouksesta ja aiemmistakin kirkkoneuvoston kokouksista löytyy seurakunnan kotisivulta Info ja asiointi –kohdan alta. Voit lukea pöytäkirjasta asioista tarkemmin.

Myös kirkkovaltuuston pöytäkirjat ovat kotisivulla.

2019-09-09 10:50:00.0