Strategia sorvattavana

Seurakunta aloitti uuden strategiatyön kaikille avoimella aloitustilaisuudella  torstaina 9. lokakuuta. Strategialla luodaan suuntaviivat tulevaan.

Seurakunnan nykyisen strategian päättyessä jatketaan uudella. Aloitustilaisuuteen oli kutsuttu erityisesti seurakunnan luottamushenkilöt ja työntekijät.

Strategiaillan puheenjohtajana toimi kirkkovaltuuston puheenjohtaja Eero Pulkkinen ja alustuspuheenvuorot käyttivät Viitasaaren kaupunginjohtaja Janne Kinnunen ja Lapuan hiippakunnan Keski-Suomen alueen hiippakuntasihteeri, rovasti Jukka Helin. He molemmat olivat ottaneet tarkasteluajanjaksoksi 20 vuotta eteenpäin. Väkiluku- ja jäsenmääräennusteet olivat perin karua nähtävää.

Kaupunginjohtaja Kinnunen kertoi kaupungin tehneen taannoin uuden strategian. Hän korosti sitä, että koko asiassa oli ehkä kaikkein parasta itse strategiantekoprosessi. Toki strategia ohjaa vuosittain esimerkiksi talousarvionkin tekoa.

Vetovoimaa ja pitovoimaa

Kinnusen mukaan Viitasaarella ja monessa muussa paikassa ollaan nyt tilanteessa, jossa ei voida puhua enää vain alueen vetovoimasta. Sen lisäksi tai sen sijaan joudutaan pohtimaan pitovoimaa, jolla saadaan nykyiset asukkaat pidettyä.

Kinnunen listasi Viitasaaren vahvuuksiin muun muassa oivallisen sijainnin tiestöä katsoen ja vesistöt. Hän pohti Viitasaaren olevan hyvä asuinpaikka. Teollisuuden merkitys on myös isompi kuin ehkä äkkiä ajatellaan. Viitasaarella on myös kelpo osaamista.

Seinät vai ihmiset?

Hiippakuntasihteeri Jukka Helin puhui muun muassa siitä, mitkä syyt seurakuntien jäsenmäärän vähentymistä aiheuttavat: muuttotappio, kirkosta eroaminen ja lasten määrän väheneminen. Samalla tästä yhtälöstä seuraa verotulojen pienenemistä.

Helinin mukaan resurssien pienentyessä muutokset nykyisestä toiminnasta ovat välttämättömiä. Silloin luottamushenkilöt joutuvat valitsemaan, karsiiko seurakunta ”seinistä vai ihmisistä”.

Helin esitteli tulevaisuudentutkijoiden ennusteita ja arvioituja megatrendejä. Ilmastonmuutos voi aiheuttaa jo lähivuosikymmeninä kansainvaelluksen ja sen, että Etelä-Euroopassa viljelyolosuhteet voivat muuttua vaikeiksi. Eurooppaan voi tulla esimerkiksi 50 miljoonaa muuttajaa. Helin neuvoi katsomaan tätä uhkan sijaan mahdollisuutena.

Strategianteko on pitkä matka

Alustusten jälkeen kirkkoherra Antti Hiltunen ja toimistosihteeri Päivi Paananen jakoivat väen ryhmiin, jotka aloittivat annettujen kysymysten pohjalta strategian työstämisen. Ryhmät kokoontuvat itsenäisesti tarpeen mukaan, kunnes ovat saaneet oman osuutensa valmiiksi lokakuun loppuun mennessä.

Strategian työstäminen jatkuu loppuvuoden ja pitkälle ensi vuodenkin ajan eri tavoin. Kirkkoherran sanoin tavoitteena on löytää se suunta, jonne yhteistä laivaa luotsataan jatkossa.

Jukka Helin alusti kirkon tulevaisuudennäkymistä.

2019-10-19 19:00:00.0