Rippikoulut turvataan, ruokajakelu ajanvarauksella

Muutos: Jumalanpalvelukset vain sähköisten kanavien kautta. YV-lipaskeräys perutaan.

MUUTOS ti 17.3. klo 8.45: Nopeasti muuttuneen tilanteen takia tiedote maanantaipäivältä 16.3. ei enää kaikin osin pidä paikkaansa. Jumalanpalvelukset järjestetään jatkossa niin, että paikalla ovat vain toteuttajat, mutta jumalanpalvelusta voi seurata sähköisten kanavien kautta. Yhteisvastuun lipaskeräys perutaan. Kerromme pian lisää, seuraa tiedotustamme täällä kotisivulla ja/tai Facebookissa (ikkuna siihen kotisivun etusivulla).

- - - - - -

Viitasaaren seurakunta on joutunut supistamaan toimintaansa koronaviruksen leviämisen estämiseksi, mutta kaikesta ei tarvitse luopua. Kirkkohallituksen suositus seurakunnille on luopua toukokuun loppuun asti niistä kokoontumisista, jotka eivät kuulu lakisääteisten tehtävien joukkoon. Näin esimerkiksi konsertteja, leirejä, kerhoja, rukouspiirejä ja kinkereitä ei järjestetä, mutta jumalanpalveluksia pidetään.

- Monia nyt varmasti pohdituttaa esimerkiksi rippikoulujen kohtalo. Rippikoulu eroaa muusta nuorisotoiminnasta siten, että se nousee muun nuorisotoiminnan yli, kirkkoherra Antti Hiltunen muotoilee.

- Huhtikuussa oli tarkoitus pitää kaksi viikonloppuleiriä Lummeniemessä rippikoululaisille. Olemme päättäneet, että niitä ei toteuteta leireinä. Sen sijaan, jos koulut pysyvät auki normaalisti, järjestämme tuolloin lauantaipäivät rippikouluopetusta. Tästä infoamme suoraan rippikoululaisia ja heidän vanhempiaan sekä isosia.

Kesän toiminnan osalta on vielä liian aikaista tehdä päätöksiä.

Kirkolliset toimitukset hoidetaan

Seurakunta hoitaa kirkolliset toimitukset, kuten esimerkiksi hautajaiset. Omaisille kuitenkin suositellaan mietittäväksi, olisiko hyvä lykätä muistotilaisuuden pitämistä myöhempään ajankohtaan.

Toiminnassa huomioidaan tilanne. Jumalanpalveluksissa kolehti kerätään ovella sen välttämiseksi, että kolehtihaavi kulkisi kädestä käteen. Tämä menettely on jo ollut käytössä. Suositellun käytännön mukaisesti pidättäydytään kättelyistä. Kirkkokahveja ei tarjoilla. Ehtoollisen jakamisessa käytetään ratkaisuja, jotka minimoivat tartuntariskin.

- Emme luovu ehtoollisen jakamisesta näillä näkymin, koska se on toimintamme ydintehtäviä. Ehtoolliselle osallistuminen on toki aina vapaaehtoista, Hiltunen sanoo.

Henkistä apua tarjolla, mutta myös leipää

- Seurakunnan väki on edelleen töissä, joskin pyrimme suojaamaan niin seurakuntalaisia kuin työntekijöitä lähikontakteilta ja osa tekee etätöitä tilanteen mukaan. Meiltä saa niin keskusteluapua kuin tarvittaessa diakoniatoimiston kautta ruoka-apuakin, pakastimessa on jotakin ja uutta saadaan kauppojen lahjoituksina, ja entisin perustein tarjotaan muutakin apua, kirkkoherra Antti Hiltunen kertoo.

Perjantaiaamujen Eväsreppu-toiminta on keskeytetty, joten sitä kautta ruokajakelua ei toteuteta.

Ota yhteyttä puhelimella tai viestillä

Seurakunnan työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja sähköisten kanavien kautta. Yhteystiedot löytyvät kotisivulta. Kirkkoherranviraston ulko-ovi on suljettuna ja yhteydenotot virastoon kaikissa asioissa tehdään ensin puhelimitse p. 014 333 4920 tai sähköpostilla: viitasaaren.seurakunta(at)evl.fi Tarvittaessa virastolle pääsee kuitenkin hoitamaan välttämättömät ja kiireelliset asiat ajanvarauksella.

Diakoniatoimistoon pääsee ajanvarauksella. Näin estetään ruuhkaa aulatilassa. Ajanvaraukset tehdään diakonissa Anneli Palosen kanssa p. 050 588 4906, sähköposti anneli.palonen(at)evl.fi

Perjantaina ja lauantaina 20.-21.3. oleva Yhteisvastuukeräys lipaskeräyksinä kauppojen ovilla ja eteisissä on tarkoitus toteuttaa. Keräyksessä kohtaamiset ovat tyypillisesti lyhytkestoisia.

Seuraa tiedotustamme

Seurakunnan tiedotusta kannattaa seurata kotisivuilta viitasaarenseurakunta.fi ja Facebook-sivulta facebook.com/viitasaarenseurakunta – muutokset löytyvät ensimmäisinä näiltä sivuilta.

2020-03-16 13:07:00.0