Kirkkovaltuusto hyväksyi lisätalousarviorahat ja muutkin esitykset

Kokoustekniikka kesti etäkokeen

Koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne näkyi kirkkovaltuuston kokouksessa, johon neljä osallistujaa osallistui Teams-palvelun kautta etänä. Loput kokousväestä olivat paikalla, mutta he istuivat tavallista väljemmin täyttäen koko ison salin.

Ensimmäistä kertaa valtuuston kokousta pystyi myös yleisö seuraamaan etänä, kun kokous kuvattiin suorana Facebookiin. Ensimmäisen vuorokauden aikana katselukertoja oli jo yli 450, joista tosin katseluajan pituus ei ole tiedossa. Kokous tuli laillisesti pidettyä, joskin äänen kuuluvuuteen kiinnitetään lisää huomiota mahdollisissa seuraavissa lähetyksissä.

Kokouksen asialistalla oli paljon asioita. Kaikki päätösesitykset saivat kuitenkin hyväksynnän, osa lisäyksin tai kriittisinkin puheenvuoroin.

Hannu Glad nousi valtuustoon, keskusrekisterin johtokuntaan edustus

Kirkkovaltuusto myönsi Pirjo Pöntiölle eron kirkkovaltuuston jäsenyydestä ja kutsui varsinaiseksi jäseneksi Hannu Gladin.

Kirkkoneuvoston hyväksyi tarkennetun sopimuksen Lapuan hiippakunnan alueellisesta keskusrekisteristä. Seurakunta on jo aiemmin liittynyt keskusrekisteriin. Valtuusto nimesi keskusrekisterin johtokuntaan tälle ja ensi vuodelle jäseniksi kirkkoherra Antti Hiltusen ja varajäseneksi toimistosihteeri Päivi Paanasen.

Maata myytiin kahdesta paikasta

Kirkkovaltuusto päätti kahdesta kaupasta, jossa omistajaa vaihtaa maa. Suovanlahdesta seurakunta myy Ari Raiskiolle Rukoushuone-nimisen tilan, josta rukoushuone paloi jo vuosikymmeniä sitten. Kauppahinta on 1006,50 euroa ja pinta-ala 1830 neliömetriä.

Valtuusto hyväksyi myös toisen kaupan. Seurakunta myy Sievi Hyvinvoititilat Oy:lle noin 2800 neliömetrin suuruisen määräalan Haapasaaresta, Haapaniemi RN:o 3:123 -kiinteistöstä. Kauppahinta on 70 000 euroa. Kelan ja terveyskeskuksen välissä sijaitsevalle, nyt sorapintaisena parkkipaikkana sijaitsevalle alueelle ostaja suunnittelee hoiva- ja tukiasuntoja.

Kaksi lisätalousarvion määrärahaa ja uusi virka

Kirkkovaltuusto päätti hyväksyä lisätalousarvion 12 000 € ilmanvaihtokoneiden asentamiseksi Lummeniemen päärakennukseen. Koneiden toimitus jäi viime vuoden remontista tälle vuodelle, mutta viime vuonna jäi myös käyttämättä osa siihen varatusta rahasta.

Toinenkin esityslistalla ollut lisätalousarvioasia liittyi viime vuonna alkaneeseen remonttiin, seurakuntatalon katoksen eli ns. näyttelytilan korjaamiseen. Valtuusto hyväksyi tähän 17 600 euroa.

Kirkkovaltuusto päätti perustaa Viitasaaren seurakuntaan kiinteistöpäällikön viran ja vahvistaa viran vaativuusryhmäksi 601. Tehtävät, joita nyt hoidetaan kiinteistötoimen työnjohtajan nimikkeellä, sisältävät hallinnollista valtaa, jota varten olisi oltava virka. Asia huomioitiin mm. piispantarkastuksessa viime vuonna.

Tilinpäätös ja toimintakertomus puhutti

Viime vuoden toimintakertomus ja tilinpäätös olivat myös valtuuston kokouspöydällä. Kirkkovaltuusto hyväksyi seurakunnan tilinpäätöksen ja päätti, että tilikauden ylijäämä 26 270 euroa siirretään taseen omaan pääomaan tilikauden yli/alijäämään. Valtuusto myönsi tilintarkastajan lausunnon perusteella vastuuvapauden tilivelvollisille.

Asia herätti keskustelua. Hannu Glad kysyi leirikeskus Lummeniemen saunaremontin kalleutta. Hän kritisoi sitä, että remonttiin oli varattu 50 000 euroa, mutta loppusumma oli yli kaksinkertainen, millä Gladin mukaan olisi jo saatu uusi sauna vanhalle kivijalalle. Talouspäällikkö Kirsi Salojärvi vastasi tähän syiksi mm. korjaamisessa esiin tulleet yllätykset, arvonlisäveron huomioinnin osittaiset puutteet ja remontin pitkittymisen.

Maria Kaisa Aula kysyi, onko lapsivaikutusten arviointi tehty. Se puuttui, ja valtuusto päätti velvoittaa kirkkoneuvoston huolehtimaan sen tekemisestä ja saattamisesta valtuuston seuraavaan kokoukseen. Aula myös toivoi, että tilintarkastajaa voisi valtuusto jatkossa kokouksessaan kuulla.

Tilinpäätös- ja toimintakertomusasioista on uutisoitu aiemmin kirkkoneuvoston kokousuutisoinnissa.

Kirkkovaltuuston pöytäkirja tulee pöytäkirjan tarkistamisen jälkeen luettavaksi seurakunnan kotisivulle.

Koko kokous on katsottavissa videotallenteensa seurakunnan Facebook-sivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Keskustelua oli enemmän kuin tässä uutisessa on selostettu.

2020-04-30 21:13:00.0