Sankarihautausmaa-alue kaunistui

Kirkonmäen sankarihautausmaa-alue on "pessyt kasvonsa", kun sen kivet puhdistettiin ja alueelta kaadettiin isoja puita. Alueella on entistä avarampi ilme. Alueella pidetään sunnuntaina 23.8. juhla jumalanpalveluksen jälkeen.

Sankarihautausmaa-alueella tehtyjen töiden taustalla on valtuustoaloite. Kaupunki maksoi tehdyt kivityöt.

Sankarihautausmaan puhdistamistyöt järjesti toimikunta, jonka puheenjohtaja on Isto Korhonen.

- Kivitöistä oli tarjouskilpailu, jonka voitti Suomen Kivivalmiste, Korhonen kertoo.

Töihin oli varauduttu noin 20 000 eurolla, mutta Korhosen mukaan aivan sitä ei tarvittu. Kivien puhdistamisen lisäksi on lisätty tekstejä ja yksi puuttuva kivi. Kiviä on myös oikaistu.

Sankarivainajien ns. tyynikivien riveissä on hieman tapahtunut liikkumista ja Korhonen toivoo, että ne saataisiin järjestöjen talkoilla oikaistua ensi vuonna.

Kirkkoherra Antti Hiltunen pitää hyvänä, että kaupunki hoiti sankarihautausmaan puhdistamisen pääosiltaan. Seurakunta ylläpitää aluetta yleensäkin ja teki tässä yhteydessä joitakin pienempiä toimenpiteitä.

Toiveissa on, että kivet pysyvät alueella pitkään hyvänä, kun pihkaavat puut on kaadettu.

Juhla sankarihautausmaalla

Juhlasta sankarihautausmaalla on tulossa juhlava, mutta kuitenkin melko tiivis ulko-olosuhteet huomioiden.

- Juhlassa on kunniakäynnit molemmille sankarihautausmaan patsaille ja niille lasketaan seppeleet. Veteraanilaulajat laulavat, samoin opiston kuoro. Hannu Halmesmäki kertoo alueen historiasta ja allekirjoittanut siitä, mitä siellä nyt on tehty. Lopuksi on kahvit. Tätä ohjelmaa ei ole vielä varmistettu, mutta tähän malliin on suunniteltu, Isto Korhonen kertoo.

2020-07-31 08:35:00.0