Kanttorin virka haettavaksi

Anna Karjalainen lähtee Muurameen.

Kanttori vaihtuu, sillä Anna Karjalainen on irtisanoutunut kesäkuun alusta lukien Viitasaaren seurakunnan kanttorin virasta. Hänet on valittu Muuramen seurakuntaan kasvatuksen kanttoriksi.

Kirkkoneuvosto myönsi kokouksessaan torstaina 28.1. Karjalaiselle eron virastaan. Neuvosto päätti myös täyttää kanttorin viran vakituisesti 1.6.2021 alkaen. Viran täyttöä varten neuvosto nimesi työryhmän valmistelemaan viran hakua, käsittelemään hakemusasiakirjat ja haastattelemaan sopiviksi katsomansa hakijat. Työryhmä muodostuu seurakunnan johtoryhmästä ja musiikin tukiryhmän puheenjohtajasta Jukka Puustisesta. Johtoryhmään kuuluvat kirkkovaltuuston puheenjohtaja Eero Pulkkinen ja varapuheenjohtaja Sisko Linna, kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Marjatta Ruuska, kirkkoherra Antti Hiltunen ja talouspäällikkö Kirsi Salojärvi.

Kirkkoneuvoston kokouspykälässä todetaan, että on henkilöstöstrategian mukaista aina viran tai toimen tullessa auki miettiä mahdollisuutta jättää kyseinen tehtävä täyttämättä tai täyttää se osa-aikaisesti. Tekstissä todetaan kuitenkin olevan vaikea kuvitella, että seurakunnan toiminta olisi mahdollista ilman kanttoria. Osa-aikaisuutta ei pidetty käytännön eikä rekrytoinnin kannalta hyvänä vaihtoehtona.

Alkukesä mahdollisesti sijaisjärjestelyin

Kirkkoherra Antti Hiltunen arvioi, että uuden, vakinaisen kanttorin saaminen työhön kesäkuun alusta lukien ”voi pitää kiirettä”. Hiltunen olettaa, että alkukesä, toukokuu ainakin, joudutaan kanttorin tehtäviä hoitamaan sijaisjärjestelyin.

Anna Karjalainen lopettanee käytännössä työnsä Viitasaarella huhti-toukokuun vaihteen tienoilla. Hän pitänee kertyneet lomansa toukokuussa.

2021-01-29 13:45:00.0