Yhteisvastuu pureutuu ikäihmisten köyhyyteen

Keräysavaus on su 7.2. virtuaalisilla kirkkokahveilla.

Yhteisvastuukeräys kiinnittää huomiota vuosittain johonkin ajankohtaiseen teemaan ja pyrkii keräystuotoillaan auttamaan tilanteessa. Tänä vuonna autetaan taloudellisissa vaikeuksissa olevia ikäihmisiä niin Suomessa kuin kehittyvien maiden kriisialueilla. Keräys alkaa sunnuntaina 7. helmikuuta.

Viitasaarella keräyksen merkeissä vietetään virtuaalisia kirkkokahveja jumalanpalveluksen jälkeen. Jumalanpalvelus alkaa kirkossa sunnuntaina 7.2. klo 10. Sitä voi seurata Facebookista tai kotisivun etusivun Facebook-upotuksesta. Jumalanpalveluksessa saarnaa Marjaana Kotilainen.

Yhteisvastuukeräyksen avauksessa jumalanpalveluksen jälkeen ovat mukana Ilmi Hakonen, Ilmari Pasanen ja Marjatta Ruuska. Keskustelua johdattaa Anneli Palonen ja sen striimaa eli kuvaa suorana nettiin Jussi Summala. Kaikki Facebookista lähetystä seuraavat voivat lähetyksen aikana lähettää kommenttikenttää käyttäen omia yhteisvastuumuistojaan ja kommenttejaan. Niitä poimitaan lähetykseen mukaan mahdollisuuksien mukaan.

Vähävaraisten vanhusten vaikeudet kasautuvat

Vähävaraisilla vanhuksilla on usein tilanne, jossa vaikeudet kasaantuvat. Köyhyyden myötä voi tulla terveydellisiä ongelmia, sosiaalista eristäytymistä, yksinäisyyttä ja digisyrjäytymistä. Tiukassa taloustilanteessa ei ole varaa yllätyksiin: puolison joutumiseen hoivakotiin ja jäämiseen yksin vastaamaan kodin kustannuksista, omaan sairastumiseen, kodinkoneen rikkoutumiseen.

Eläkeiän köyhyyden taustalla voivat olla monet tekijät elämän varrella: työelämästä ulkopuolelle jääminen, kotiäitiys, työkyvyttömyys, pienipalkkaisuus, pitkäaikaistyöttömyys, sairaudet, kallis asuminen, peritty huono-osaisuus, mielenterveyden ongelmat ja monet muut syyt.

Eri puolilla Suomea vanhusten köyhyys näkyy eri tavoin. Myös auttamiskeinot ovat erilaiset. 40 prosenttia eläkeläisistä saa alle 1250 euroa kuukaudessa. Karua on, että suurin yksittäinen seurakuntien ruoka-avun asiakasryhmä on vähävaraiset vanhukset.

Ilmiö on valitettavasti tuttu myös Viitasaarella.

- Ikäihmisten köyhyys on nähty myös meillä. Diakonian asiakkaista joka neljäs on yli 70-vuotias. Ruokajakelun kävijöistä lähes puolet on eläkeläisiä, diakonissa Anneli Palonen kertoo.

Keräykseen osallistumalla auttaa todella

Tämän vuoden keräystuotosta 20 prosenttia jää käytettäväksi omaan seurakuntaan ikäihmisten ahdingon helpottamiseen.

Diakoniatyöntekijöiden kokemus on, että ikääntyneet turvautuvat apuun vasta silloin, kun tilanne on mennyt jo todella huonoksi. Juuri eläkkeelle jääneet voivat tukea edelleen lapsiaan ja lastenlapsiaan oman toimeentulonsa kustannuksella.

Yhteisvastuukeräyksen toinen valtakunnallinen tulonsaaja on Kirkon diakoniarahasto, joka kohdentaa kymmenen prosentin osuuden tuotosta ikäihmisten taloudelliseen auttamiseen ja elämänlaadun parantamiseen. Avustukset haetaan paikallisseurakuntien diakoniatyön kautta.

Toinen maanlaajuinen tuotonsaaja on Seurakuntaopiston kokoama kansanopistoverkosto, joka tulee toteuttamaan yhteisvastuuvaroilla ikäihmisille maksutonta digitaitojen opastusta lyhytkursseina vuodesta 2022 alkaen. Opetuksessa käydään läpi esimerkiksi pankki-, Kela- ja virastoasiointia tietokoneen välityksellä sekä opastetaan laitteiden käytössä ja ongelmakohdissa.

Kaukana tarve on vieläkin suurempi

Yhteisvastuukeräys näkee tärkeäksi tukea avun tarpeessa olevia myös maailmalla. Tuotosta 60 prosenttia ohjataan kehittyviin maihin Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Tuotolla tuetaan arvokkaan vanhuuden mahdollistamista auttamalla katastrofien, konfliktien ja luonnonmullistusten aiheuttamissa hätätilanteissa hauraimpia yhteisöjä, vanhuksia ja perheitä. Kansainvälisen diakonian esimerkkimaa on Uganda, mutta apua ohjataan kulloisenkin tarpeen mukaan yli kymmeneen maahan.

Voit osallistua heti

Yhteisvastuukeräyksestä kerrotaan myöhemmin lisää, mutta voit jo osallistua siihen.

Voit lahjoittaa näiden kautta: yhteisvastuu.fi/viitasaari tai mobilepay 38681.

Yhteisvastuukampanjan avauspäivän tilaisuuksia voit seurata seuraavista kanavista Viitasaaren seurakunnan sosiaalisen median lähetyksen lisäksi:

Televisioitava jumalanpalvelus Turun piispan vihkimyksen yhteydessä Yle TV1 su 7.2. klo 10.00. Kolehtipuhe: esimiespiispa Matti Repo.  Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-50646383Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Tasavallan presidentti Sauli Niinistön Yhteisvastuu-vetoomus Yle TV1:ssä su 7.2.2021 klo 12.00 ja klo 20.24. Lisäksi ma 8.2. klo 18.58 ja ke 10.2. klo 20.28 Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-3287936Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Streemattava jumalanpalvelus Aleksanterin kirkosta su 7.2. klo 11.oo. https://tampereenseurakunnat.fi/kirkko_tampereella/tapahtumat?event_id=44308Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-02-05 21:46:00.0