Kirkon korjaukseen mahtihirsiä Savivuorelta

Viitasaaren kirkon korjaukseen tarvitaan jämeriä hirsiä, joilla uusitaan hirsiseinien alaosia. Niin jämeriä, ettei niitä monessa paikassa ole edes koko Viitasaaren alueella. Onneksi tarpeeksi isoa mäntytukkia kuitenkin löytyi ja vielä läheltä, seurakunnan omalta maalta Savivuoren maastosta. Perjantaina metsäkone kaatoi noin 70 runkoa Lummeniementien läheltä.

Rungot on valittu tarkoin. Suurin osa kaadetuista puista on kappelilta leirikeskukseen päin, tien ja rannan välistä. Muutamia runkoja on kaadettu myös tien toiselta puolen, Savivuorelle päin. Puut viedään maastosta ensi viikolla.

Historian havinaa

Työmaalla aivan tunsi historian havinan perjantaina. Kirkko on arvorakennus, joten mahtimännyt päätyvät arvoiseensa käyttöön.

- Hyvin harvoin sattuu tällaista kohdalle, että isoja puita haetaan tiettyyn kohteeseen, männyt maastossa merkinnyt metsäasiantuntija Mikko Kauppinen Metsä Groupilta kertoi.

Varsin harvinaista on näin jämerien puiden kaataminen muutenkin. Savivuoren maisemaan puiden poisto ei kuitenkaan tehnyt kovin isosti näkyvää jälkeä, sillä puut otettiin pitkältä matkalta.

- Aika nopeasti alue varmasti myös kasvaa tästä jälleen, koska tässä on pienempää puuta hyvin, seurakunnan kiinteistöpäällikkö Tommi Raatikainen sanoi.

Puiden kaataminen ei esimerkiksi estänyt hiihtoladun käyttöä. Rannan luontopolun käyttöön sillä on Raatikaisen mukaan vähän vaikutusta, kunnes jäljet saadaan siivottua.

180 mottia puuta

Tarvittavat hirret sahataan puiden tyvipäästä. Puut ovat niin isoja, että samasta puusta saadaan kaksikin hirttä. Kirkon korjaukseen tarvitaan sekä 4,30 metriä pitkiä hirsiä että myös joitakin 6-metrisiä.

- Puuta näyttää kertyvän noin 180 mottia (eli kuutiometriä), miehet ihastelivat metsäkoneen lukemia, kun puista oli kaadettu noin kolmannes.

Kaksinkertainen kuivaus

Tukit kuljetetaan sahalle Pihtiputaalle. Sieltä niiden matka jatkuu kuivattavaksi Pyhäsalmeen. Yhden kuivauksen jälkeen ne otetaan ulos välillä ja kuivataan myöhemmin uudestaan. Tarkoituksena on saada puusta yhtä kuivaa kuin kirkon vanhatkin hirret ovat, ettei puu ala elää kuivuessaan lisää. Kuivuminen tarkistetaan mittaamalla.

Kirkon remontti alkaa kesällä ja sen odotetaan valmistuvan vuoden loppuun mennessä.

Tarvittavien hirsien lisäksi rungoista jää puuainesta myytäväksikin.

Muutaman rungon kaataminen tapahtui Lummeniementien yli.
Pentti Hakkarainen, Ari Kauppinen (kuljettaja), Mikko Kauppinen, Jani Lehtimäki ja Tommi Raatikainen saivat olla toteuttamassa harvinaista metsätyökohdetta.
​​​​​

2021-02-12 18:18:00.0