Kolme seurakuntaa pohtii yhteistyötä

Keski-Suomen kolme pohjoisinta seurakuntaa eli Kinnula, Pihtipudas ja Viitasaari ovat keskustelleet mahdollisesta yhteistyöstä. Seurakuntien johtoryhmät ovat keskustelleet yhdessä asiasta viime vuoden puolella kaksi kertaa. Kirkkoneuvostojen oli tarkoitus kohdata tammikuussa, mutta koronarajoitusten vuoksi sitä on lykätty keväämmälle. Keskustelua ei ole haluttu käydä Teamsin tai muiden nettimahdollisuuksien kautta.

Kirkkoherra Antti Hiltusen mukaan taustalla on kaikille kolmelle seurakunnalle tuttuja syitä. Jäsenmäärät vähenevät ja talous menee kireämmäksi. Hiltusen mukaan yhteistyöstä on puhuttu monta kertaa ennenkin. Kinnula ja Pihtipudas sitä ovat jo vuosia tehneetkin muun muassa niin, että seurakunnilla on ollut yhteinen kirkkoherra.

Nyt Pihtiputaan ja Kinnulan kirkkoherra Arja Huuskonen on siirtynyt työtehtäviin Mikkeliin. Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli on antanut viranhoitomääräyksen Pihtiputaan ja Kinnulan yhteiseksi kirkkoherraksi rovasti Jukka Kemppaiselle 8. helmikuuta alkaen ja päättyen elokuun lopussa.

Antti Hiltunen kertoo asiasta lyhyesti aiemmalla YouTube-videolla, johon pääset tästä (linkki)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

2021-02-17 15:13:33.0