Jäsenmäärässä ilonpilkahduksia

Viitasaaren seurakunnan jäsenmäärätilastot ovat mukavampaa luettavaa viime vuodelta kuin pitkään aikaan. Väki on vähentynyt, mutta hitaampaa tahtia kuin aikaisemmin.

Läsnäoleva väestö oli viime vuoden viimeisenä päivänä 4845, missä on vähennystä tapahtunut vuodessa 84. Näin maltillista ei jäsenistön pieneneminen ole ollut kertaakaan kymmeneen vuoteen. Hurjin vuosi oli 2017, jolloin läsnäolevan väestön vähennys oli 200 henkilöä.

Seurakuntaan muutti viime vuoden aikana 148 ihmistä ja pois muutti 153, joten muuttaneissa kokonaisvähennys oli viisi. Viime vuosina muuttotappio on laskettu useissa kymmenissä, joten tässäkin on huomattavasti myönteistä kehitystä. Syitä voi miettiä: Vaikuttiko esimerkiksi korona asiaan?

Liittyneinä nuoriakin

Ilonaihe on sekin, että väen vähenemiseen ei ole enää yhtä iso syy kirkosta eroaminen kuin se oli kaikkina muina vuosina 2010-luvulla. Viime vuonna kirkosta erosi 38 ihmistä, mutta toisaalta kirkkoon liittyneitä oli 17. Vain vuonna 2015 liittyneitä oli enemmän, 27.

- Tässä näyttää olevan selvä muutos. Tämän vuoden alusta lähtien on myös tullut jo uusia kirkkoon liittyjiä, ja heissä on nuoriakin ihmisiä, toimistosihteeri Päivi Paananen kertoo.

Liittyneiden ja eronneiden erotus jäi viime vuonna kuitenkin miinukselle 21. Vuotta aiemmin ero alkoi jo pienentyä, kun erotus jäi miinukselle 28. Aallonpohja nähtiin vuonna 2014, jolloin kirkosta eronneita oli tasan sata ja liittyneitä vain yhdeksän.

- Kirkosta eroaminen ei ole pääsyy väen vähenemiselle meillä, Paananen toteaa.

Väki vähenee kuoleman kautta

Viitasaaren seurakunnassa väki vähenee lähinnä kuolemien vuoksi. Viime vuonna kirjattiin 90 kuolemaa. Kasteita vietettiin 25 kertaa. Kuolleiden ja kastettujen määrän erotus on 65.

Edellisvuonna kastettuja oli 33 ja kuolleita 77. Vuonna 2018 kastettuja oli 27 ja kuolleita 101. Syntyvien ikäluokkien pienuus selittää suurelta osin kastettavien määrää.

Kuluvan vuoden tilastoja on vielä ennenaikaista arvailla, mutta alku on ollut valoisa:

- Nyt alkuvuonna on syntynyt ja myös kastettu vauvoja, Päivi Paananen iloitsee.

2021-03-17 10:28:17.0