Kirkon remonttiin noin 900 000 euroa Kirkkohallitukselta

Viitasaaren seurakunta saa Kirkkohallitukselta noin 900 000 euroa tukea kirkon peruskorjaukseen, päätti Kirkkohallituksen täysistunto tiistaina. Kirkon remontti alkaa kesäkuussa niin, että sunnuntain 6.6. jumalanpalvelus vielä pidetään kirkossa. Kirkkoneuvosto tekee rakentamispäätöksen torstaina 22.4.

Peruskorjauksen kustannusarvio on 1,788 miljoonaa euroa. Seurakunta haki Kirkkohallitukselta korkeinta mahdollista tukea, joka olisi ollut laskennallisesti 756 681 euroa vuoden 2019 verotulojen perusteella.

Kirkkohallituksen täysistunto päätti kaikkiaan seitsemän miljoonan euron rakennusavustuksista. Valtion rahoituksesta jaettavaa avustusta haki tänä vuonna 42 seurakuntaa yhteensä 58 hankkeelle yhteensä 18 miljoonan euron edestä. Suurimmat avustukset myönnettiin Multian kirkon korjaukseen, 1,2 miljoonaa euroa, Viitasaaren kirkon korjaukseen noin 0,9 miljoonaa euroa ja Mäntyharjun kirkon ja kellotapulin korjaukseen ja restaurointiin noin 0,8 miljoonaa euroa. Valtion rahoituksesta jaettavaa avustusta voivat hakea ne seurakunnat, joiden hoidettavana on suojeltuja kirkollisia rakennuksia.

Kirkko valmiiksi ehkä jouluksi

Viitasaaren kirkko saadaan remontin jälkeen käyttöön parhaassa tapauksessa jo tämän vuoden jouluksi, mutta myös muutaman kuukauden pidempään kestäviin töihin on varauduttu. Kirkko on remontin ajan poissa käytöstä. Jumalanpalveluksia pidetään tällä välin muun muassa seurakuntatalon salissa ja hautaan siunaamisia siunauskappelissa Hiekan hautausmaalla.

Kirkon remontti vaatii myös kirkonmäellä olevan, teknisen ikänsä päähän tulleen huoltorakennuksen uusimisen. Vanhan huoltorakennuksen purkaminen alkoi pääsiäisen alla. Huoltorakennus on seurakunnan vuoden 2021 talousarviossa ja sen kustannusarvio on 294 000 euroa.

Taustaa: viitasaarenseurakunta.fi/uutiset/-/news/29690966Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-04-21 10:16:00.0