Hannu Glad kirkkoneuvostoon

Kirkkovaltuusto päätti myös mm. investointilainasta ja määräalan myynnistä.

Luottamustoimiin tuli muutoksia kirkkovaltuuston kokouksessa tiistaina 4.5. Kirkkovaltuusto kunnioitti edesmennyttä jäsentään Juhani Halosta hiljaisella hetkellä. Hänen kuolemansa johdosta kirkkovaltuustoon nousi ensimmäinen varajäsen Päivi Leivonen-Majaniemi. Halonen oli myös kirkkoneuvoston jäsen, joten valtuusto valitsi kirkkoneuvostoon uuden jäsenen, Hannu Gladin.

Kirkkoneuvoston jäsenen valinta tapahtui äänestämällä. Marjatta Ruuska esitti jäseneksi Kalle Kauttoa ja Raija Kuronen Hannu Gladia. Suljetussa lippuäänestyksessä Glad sai kymmenen ääntä ja Kautto kahdeksan ääntä.

Strategiat luupin alle

Kirkkovaltuusto hyväksyi viime vuoden toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen. Tilikauden alijäämä 53 140 siirretään taseen omaan alijäämään edellisten tilikausien ylijäämä-/alijäämätilille. Käydyssä keskustelussa tulivat esiin tiukkenevat talousnäkymät. Sisko Linna piti tilannetta tällä hetkellä kohtalaisen hyvänä. Hän kuitenkin muistutti, että kirkon remontin myötä seurakunta joutuu ottamaan velkaa.

- Jotta me selviämme tuosta suuresta investoinnista, niin varmaan on oman arvioni mukaan seurakunnalla omaisuuden joidenkin osioitten myyntiä ja rahaksi muuttamista.

- Siinä samalla palautan mieliin henkilöstöstrategian. Se on hyvin merkittävässä osassa taloudenpidossa. Meillä on henkilöstöstrategia laadittuna, mutta sitä voidaan myös välillä tarkentaa. Uskon kuitenkin vakaasti, että Viitasaaren seurakunta selviää, vaikka me todella kunnostetaan kirkko, Linna sanoi.

Talouspäällikkö Kirsi Salojärvi muistutti seurakunnalla olevan myös kiinteistöstrategia, jossa on otettu kantaa kiinteistöihin, joista voisi luopua.

Tilinpäätökseen ja toimintakertomukseen liittyvää lapsivaikutusten arviointia pidettiin ansiokkaana.

Lainaa kirkkoa varten, tuloa määräalan myynnistä

Kirkkovaltuusto päätti myös lainanotosta kirkkoremonttia varten siltä osin, kun Kirkkohallituksen avustus ei riitä. Valtuusto keskusteli lähinnä siitä, otetaanko investointilaina viideksi vai 12 vuodeksi. Kummassakin vaihtoehdossa edullisin tarjous oli Nordealta ja maksutaulukkona 20 vuoden laina. Koroissa arvioitiin säästettävän parhaiten viiden vuoden lainalla. Käytännössä lainaa lyhennetään kuin sitä maksettaisiin 20 vuotta ja laina-ajan päättyessä pitänee ottaa uusi laina loppusummaa varten. Valtuusto päätti ottaa lainan Nordea Pankista viiden vuoden laina-ajalle 20 vuoden maksutaulukolla.

Kirkkovaltuusto päätti myös 1751 neliömetrin suuruisen määräalan myynnistä Viitasaaren kaupungille. Valtuusto päätti myydä määräalan 32 568,60 eurolla. Lisäksi kaavatiealuetta luovutetaan kaupungille. Kaupunginvaltuustossa puheenjohtajana toimiva Sisko Linna kertoi talouspäällikön pyynnöstä, että alue on tulossa markkinointiin liittyvään toimintaan.

Linkki kirkkovaltuuston pöytäkirjaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-05-07 15:07:02.0