Haravia on, muista palauttaa

Keväisin hautoja ja hautausmaita siivotaan perinteisesti haravilla ja kevätkukkia istutellaan pienillä kuokilla. Tänä keväänä Haapasaaren hautausmaalla eli kirkonmäellä jo alkanut entisen huoltorakennuksen purku ja tilapäisen huoltorakennuksen pystytys on tuonut valitettavasti hieman mutkia matkaan. Kevätkunnostusten työvälineetkin ovat osittain eri paikassa kuin ennen.

Lehtiharavia on viety sekä Haapasaaren että Hiekan hautausmailla eri puolille alueita vesipisteiden läheisyyteen. Jostakin syystä niitä on kuitenkin kulkeutunut teille tietymättömille Haapasaaresta. Seurakunta toimittaa äitienpäiväviikonlopun jälkeen lisää haravia ja muuta tarvittavaa. Toivotaan, että kaikki muistaisivat palauttaa välineet takaisin sinne, mistä ne otettu lainaan. Näin seuraavakin kävijä pääsee kunnostamaan omaisensa haudan.

Koronan takia yhteisiä talkoopäiviä ei tänä keväänä pidetä. Molemmille hautausmaille on viety siirtolava, johon maatuvaa jätettä voi viedä. Jos ystävällistä haravointia tapahtuu ilman talkoita, voi haravoidut kasat jättää myös käytävien varsille. Paljon kiitos avusta kaikille!

Haapasaaren hautausmaaan tilapäinen vessa on saatu käyttöön.

Routa on painanut nyökälleen joitakin hautakiviä. Oikaisua vaativat hautakivet ovat pääsääntöisesti omaisten vastuulla. Ne voi oikaista mahdollisesti itsekin, mutta työ voi olla myös vaarallista, koska riskinä on jäädä kaatuvan kiven alle. Työn voi tilata kiviliikkeiltä tai seurakuntatoimistosta. Seurakunnan tekemänä oikaisu maksaa 55 euroa. Oikaisun voi tilata esimerkiksi soittamalla seurakuntatoimistoon p. 014 3334 920 palveluaikana: ma, ke, to 9-12.

2021-05-07 20:20:00.0