Kirkko kiinni, siunauksia tsasounassa

Viitasaaren kirkko sulkeutuu käytöltä maanantaista 7. kesäkuuta alkaen peruskorjauksen vuoksi. Kirkon jääminen käytöstä tilapäisesti aiheuttaa seurakunnan toimintaan selkeitä muutoksia: jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset sekä kirkossa tavallisesti olevat tapahtumat järjestetään muualla.

- Jumalanpalvelukset pidetään pääsääntöisesti seurakuntatalon Isossa salissa. Nyt kesällä jumalanpalveluksia pidetään myös kyläkirkkoina. Hiekan kappelissa jumalanpalveluksia tullaan myös pitämään, kirkkoherra Antti Hiltunen kertoo.

Seurakunta tiedottaa jumalanpalvelusten paikoista ja ajankohdista kirkollisissa ilmoituksissaan Viitasaaren Seudussa ja seurakunnan kotisivulla joka viikko, kotisivujen tapahtumalistauksessa ja sosiaalisessa mediassa. Kirkolliset ilmoitukset laitetaan myös seurakuntatalon edessä olevalle ilmoitustaululle Pappilantien varteen.

Jumalanpalvelukset striimataan eli lähetetään suorana seurakunnan Facebookissa, jota voi seurata myös kotisivujen etusivulta. Seurakuntatalolla sunnuntaisin klo 10 pidettävät jumalanpalvelukset lähetetään suorana myös Järviradiossa.

Tsasouna uusi paikka

- Hautaan siunaamisissa on kolme mahdollisuutta kirkon remontin aikana. Siunaus voidaan pitää suoraan haudalla, kuten nyt on tehty muutenkin viime aikoina muun muassa koronan takia. Siunaus voidaan pitää myös Hiekan kappelissa. Uusi vaihtoehto on ortodoksiseurakunnan rukoushuone, jota voidaan myös käyttää.

Hautaan siunaamisia pidetään Viitasaarella myös terveyskeskuksen kappelissa.

Kun omaiset tulevat seurakuntatoimistolle sopimaan siunaamisesta, heille selitetään käytettävissä olevat vaihtoehdot.

- Olen iloinen ja kiitollinen tästä mahdollisuudesta, jonka isä Timo, Jyväskylän ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra, meille lupasi. Tsasounan käyttö siunauksiin tarkoittaa sitä, että jos hautaus on kirkonmäelle eli Haapasaaren hautausmaalle, ei autoa siirtoon välttämättä tarvita. Jos omaiset haluavat pitää siunauksen Hiekan kappelissa, ja hautapaikka on Haapasaaressa, käytetään autokuljetusta.

Vastaava yhteistyö luterilaisten ja ortodoksisten seurakuntien kesken ei ole ihan tavallista, mutta tavallisesti siihen ei ole laajasti tarvettakaan.

Kirkkoa remontoidaan loppuvuosi

Kirkon peruskorjauksen arvioidaan valmistuvan viimeistään ensi keväänä pääsiäiseksi, mutta parhaimmassa tapauksessa se voisi valmistua jo tämän vuoden joulukirkkoon.

Peruskorjaus on iso. Siinä muun muassa tuetaan hirsiseiniä, tehdään wc-tilat ja samalla kirkon takaosasta vähenee muutama penkkirivi, muutetaan etuosan penkkiratkaisuja ja avataan keskikupolin lasilyhty kirkkosaliin. Teknisiä parannuksia tulee paljon alkaen sähkötöistä edeten moneen uuteen tekniikkaan.

Tsasouna (kuvassa oikealla) ja kirkko (vasemmalla) sijaitsevat lähekkäin.

Aiempi juttu peruskorjauksesta (linkki)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Aiempi juttu konfirmaatioista naapuriseurakuntien kirkoissa (linkki)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-06-07 14:10:10.0