Seurakunta vuokraa tontin matkaparkkitoimintaan

Seurakunta vuokraa maa-alueen BestPark Oy:lle matkaparkkitoimintaa varten osoitteesta Haapasaarentie 12-14. Kirkkoneuvosto päätti asiasta keskiviikkona 2.6. Vuosivuokra on 2790 euroa. Kahdeksan vuoden vuokra-aika alkaa, kun yritys löytää yritystä pyörittämään parkki-isännän ja aloittaa alueen rakentamisen tarkoitusta varten.

Vuokralainen myös hakee tarvittavan poikkeamispäätöksen kaavamääräykseen esimerkiksi sellaiseksi, joka mahdollistaa aiotun toiminnan noin 20 asuntovaunulle tai -autolle. Vuokralainen rakentaa kustannuksellaan tarvittavat sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät.

Alue on lähellä terveyskeskusta ja toiminutkin sen epävirallisena lisäparkkipaikkana. BestPark Oy:n Länsi-Suomen alueen aluepäällikkö Timo Tarvainen kertoo paikan olevan huomattavasti parempi kuin aluksi kaavailtu paikka Haapansaarentien toisella puolen, koska Nelostien liikenteen äänet kuuluvat selvästi vähemmän nyt vuokrattavaksi tulleelle alueelle.

"Sijainti on napakymppi"

Tarvainen pitää sijaintia napakymppinä, koska kaupungin keskusta on vain lyhyen kävelymatkan päässä. Hän kiittelee kaupungin myötämielistä suhtautumista hankkeeseen.

- BestPark on franchising-periaatteella toimiva ketju. Etsimme parhaillaan isäntäyritystä Viitasaarelle. Tällä yrityksellä saisi mielellään olla jotakin lisäpalvelua tarjottavissa, esimerkiksi välinevuokrausta, ravintolapalveluja tai ohjelmapalveluja, Tarvainen kertoo.

Viitasaarelle BestPark päätyi Tarvaisen mukaan kaupungin Pikkasen enemmän liiketoimintaa -hankkeen yhteydenoton perusteella.

Tarvaisen mukaan matkailuautojen osuus on kasvanut voimakkaasti verrattuna matkailuvaunuilla liikkumiseen. Matkailuautomatkailijat ovat hänen mukaansa usein nuoria perheitä, yleensä aktiivisia kuluttajia. Tarvainen kertoo käyttöasteen olleen yleensä noin 30 prosenttia, mikä tarkoittaisi Viitasaarella noin 2600 yöpyvää yksikköä vuodessa.

- BestPark toimii myös talvella. Meillä on huoltorakennus saunalla, joka liitetään vesi- ja viemäriverkkoon. Sauna on ollut yöpyjillemme tärkeä. Tuomme huoltorakennuksemme rekan lavalla.

- Alue aidataan ja automaattiportista pääsee koodilla, Timo Tarvainen kertoo toimintaperiaatteesta. Asiakas voi varata paikkansa netissä.

Korjattu klo 21.22: Tien nimi molemmissa vaihtoehdoissa oli Haapasaarentie.

2021-06-07 16:05:00.0