Tapio Jämsen eläkkeelle

"Ensimmäisen vuoden vain kahtelen ja kuuntelen."

Seurakunnan kiinteistötyöntekijä Tapio Jämsen jäi vapulta eläkkeelle. Hän ehtikin pitää seurakunnan kiinteistöistä ja hautausmaista huolta vuodesta 1984 alkaen.

- Ensin olin kesätöissä kolmena kesänä. 2.5.1987 alkoi vakityö, hän muistelee.

- Alussa oli puistotöitä hautausmailla ja kiinteistöhommia sekä koneiden huoltoja. Viime aikoina ohjasin myös kesätyöntekijöitä ja tein enemmän konetöitä. Työt helpottuivat vuosien mittaan, kun tuli parempia koneita. Aluksihan ruohonleikkuritkin olivat kaikki työnnettäviä.

Muutosta Jämsenille tuli jonkin verran työaikoihinkin. Hautaukset työllistivät alkuaikoina lauantaisin enemmän, viime aikoina enää satunnaisesti.

”Miksi olenkin niin paljon tästä työstä tykännyt”

- Työ on ollut mielenkiintoista ja vapaata. Olen itse saanut pitkälti päättää tekemisistä. Toki seurakuntalaisilta on tullut toiveita ja pyyntöjä. Monesti olen ihmetellytkin, miksi olen niin paljon tästä työstä tykännyt. Kai se on se vapaus, Tapio Jämsen myhäilee.

Oloneuvoksen päivien nyt koitettua Jämsen on lyönyt suunnitelmat lukkoon:

- Ensimmäisen vuoden vain kahtelen ja kuuntelen. Menemiset saavat olla kuin tuulen viemää.

Harrastuksia hän oletettavasti ehtii harrastamaan aiempaa enemmän. Mieluisimpien tekemisten listalla on kalastus. Järvellä tulee käytyä virvelöimässä ja verkoilla.

- Se on sanottava, että on ollut kiva työyhteisö. Työkaverit ovat olleet hyvät, kaikkien kanssa on pärjännyt, Tapio Jämsen hymyilee.

2016-05-04 19:04:57.0