Rantapolku Haapasaaressa sai jatkoa

Mitä kuuluu hautausmaaetikettiin?

Kirkonmäen eli Haapasaaren rannassa kiertävä Rantapolku on nyt pidempi kuin ennen. Viitasaaren kaupunki on saanut lähes valmiiksi jatkon, joka parantaa reitin käytettävyyttä etenkin hoivakoti Haapahovin ja terveyskeskuksen suunnasta. Reitti on vielä hieman pehmeä, mutta kaupungin projektityöntekijä Jukka Hallbergin mukaan pintamurske kovettuessaan tekee reitistä paremmin esteettömän ja pyörätuolillakin kuljettavan.

Vanhaakin osaa Rantapolusta on kaupunki kohentanut ja mm. leventänyt. Kokonaan uusi osuus on terveyskeskuksen suunnasta hautausmaan vanhemman osan rantaan ja siitä edelleen kohti Haapasaaren kärkeä.

- Kärkeen tulee myös uusi, kahdeksankulmainen kotarakennus. Kaupunki on toteuttanut nämä työt hakemallaan ja saamallaan ympäristöministeriön ns. koronaelvytysrahalla, joka oli kohdennettu esteettömiin lähivirkistysalueisiin, Hallberg kertoo.

Uusilla pätkillä ei ole valaistusta. Polun vanhalla osalla kaupungin keskustan puoleisella rannalla se on ennallaan.

Yhtenä ajatuksena oli myös, että hautausmaan vanhan osan rantaan tulisi uutta pengerrystä Rantapolkua varten. Se ei käytännössä ollut Hallbergin mukaan tässä työssä mahdollinen toteuttaa. Hautausmaa-alueen läpi kuljetaan nyt hautausmaan jo olemassa olleita käytäviä pitkin. Se vaatii hieman ”mutkittelua”, sillä aivan suoraa reittiä ei ole.

Hautausmaalla kunnioittavasti, koira hihnassa

Silloin tällöin kuulee keskustelua hautausmaalla liikkuvien käyttäytymisestä. Miten siellä tulee liikkua, että liikkuu fiksusti ja muita häiritsemättä? Saako mukana olla koiria tai saako kirkonmäelle nousta polkupyörällä?

Hautausmaat ovat periaatteessa yleisiä paikkoja, joissa koiraakin saa pitää mukana. Järjestyslaki lähtee kuitenkin siitä, että koira on omistajansa tai haltijansa hallinnassa kytkettynä hautausmailla.

Koirien ulkoiluttamisesta hautausmaa-alueella on tehty jopa kirjallinen kysymys eduskunnassa vuonna 2012. Sisäministerin antamassa vastauksessa sanotaan, että jos koiran annetaan liikkua kytkemättömänä tai sen annetaan tehdä tarpeensa hautausmaan alueelle ja hoidetuille haudoille, on se selkeästi järjestyslain hengen ja kirjaimen vastaista.

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja ja monessa tehtävässä seurakunnassa vuosikymmenten saatossa toiminut Eero Pulkkinen ei muista koirien tai koirien omistajien aiheuttaneen häiritsevää käyttäytymistä hautausmaa-alueilla. Hänestä on koiran taluttajan asia huolehtia, että kaikki sujuu hyvin. On annettava rauha myös muille hautausmaalla liikkuville, sillä jotkut voivat myös pelätä koiria.

Polkupyöräilykään ei ole noussut häiritseväksi asiaksi Viitasaaren hautausmailla. Kirkonmäelle menee tie, joten polkupyörälläkin sinne saa nousta. Pulkkinen toivoo, ettei Rantapolun muutoskaan tuo kenellekään mieleen, että kyseessä olisi mikään maastopyöräilyalue. Reitti on tarkoitettu lähinnä jalankulkijoille.

Mitä hautausmaaetikettiin muutoin kuuluu, Pulkkinen muistuttaa rauhallisesta ja kunnioittavasta käytöksestä. Mekastus ei hautausmaille sovi. Käytävät on tehty kulkemista varten, mutta ei ole rikos oikaista nurmikon kauttakaan.

Fri Sep 03 12:37:19 EEST 2021