Säästöihin on päästy

Valtuusto hyväksyi tilinpäätöksen.

Viitasaaren seurakunnan talous kehittyi hyvään suuntaan ja toiminnassa oli uutta viime vuoden aikana, selviää toimintakertomuksesta ja tilinpäätöksestä. Kirkkovaltuusto hyväksyi ne kokouksessaan 25.5.

Nykyinen kirkkovaltuusto aloitti toimintansa viime vuoden alussa ja hyväksyi heti alussa seurakunnan strategian päivityksen. Seurakunta osallistui myös innovointihankkeeseen, joka oli valtakunnallinen pilotti ja tuotti mm. Hyvän tahdon Viitasaari –toimintamallin.

- Viime vuodesta nousee esiin se, että tammikuusta alkaen seurakuntaan alkoi liittyä väkeä entistä enemmän, kirkkoherra Antti Hiltunen nosti esiin toiminnan esittelyssään.

Ilahduttavasta asiasta huolimatta seurakunnan kokonaisjäsenmäärä laski lähinnä kuolemien ja poismuuton takia yhteensä 123 henkilöllä. Kastettuja oli 30, mutta kuolleita 111. Seurakuntaan liittyneitä oli 27, mikä on harvinaisen paljon.

Seurakunnan toimintaan olisi vaikuttanut jo viime vuonna paljon, jos kirkolliskokous olisi hyväksynyt valmistellun seurakuntarakenteen muutoksen. Se ei toteudu, mutta kirkkoherran mukaan seurakuntien on silti lisättävä yhteistyötä lähivuosina.

Taloustilanne parantunut nopeasti

Seurakunnan talousluvut ilahduttavat, sillä ne osoittavat hyvää suuntaa. Säästöjä on tullut, mikä osaltaan johtuu toiminnan muutoksista. Kappalaisen muutto pois ja viran jättäminen täyttämättä on tuonut säästöjä, vaikka ns. keikkapappeja on ollut apuna etenkin viikonlopputöitä hoitamassa. Kolmannen papin puuttuminen on ollut toiminnassa iso muutos.

Kirkkoneuvosto päätti vuoden 2014 lopulla, että seuraavina kolmena vuotena on pienennettävä menoja noin 33 000 euroa kunakin vuotena. Tällöin saavutettaisiin yhteensä 100 000 euron säästöt. Ensimmäisenä vuotena eli viime vuonna tavoite saavutettiin reilusti. Esimerkiksi vuosikate parantui huomattavasti, kun se oli talousarviossa 26 153 euroa ja toteutumassa 101 971 euroa.

Viime vuoden tilinpäätös oli 12 187 euroa ylijäämäinen. Ylijäämän valtuusto päätti siirtää taseen omaan pääomaan. Talousarviossa käyttötalousmenot olivat 1,76 miljoonaa, mutta ne saatiin kurottua pienemmäksi, vajaaseen 1,6 miljoonaan. Tosin käyttötaloustuloissakin oli hieman pudotusta.

- Vähän parempi tulos saatiin kuin oli budjetoitu. Käytännössä kassa kasvoi, talouspäällikkö Kirsi Salojärvi kertoi.

Investointeihin ei viime vuonna paljonkaan rahaa palanut, alle budjetoidun. Jatkossa rakennusten korjauksiin täytyy käyttää rahaa, ettei rakennuskanta rapistu.

Kirkkovaltuutetut olivat tilinpäätökseen tyytyväisiä ja kiitosta sateli henkilöstölle, joka on saanut toiminnan toteutettua entistä vähemmällä väellä.

- Tämä on aika loistava siihen nähden, mikä tilanne oli, kun talousarviota tehtiin. Toivottavasti ei jäänyt traumoja kenellekään, tämä on vaatinut ymmärrystä. Eivätkä kai seurakuntalaiset liene tyytymättömiä palveluihin, kommentoi toimintakertomusta ja tilinpäätöstä valtuutettu Sisko Linna.

Samoilla linjoilla oli Eero Pulkkinen:

- Siisti tilinpäätös ja vuosikate juuri kuten pitää.

Pulkkinen sanoi, että ylijäämien keräys ei kuitenkaan ole jatkuvasti tarkoitus. Velanotosta hän huomautti, ettei sitäkään kannata pelätä nyt, kun korot ovat alhaalla.

-Otamme korjausvelkaa huomaamattamme, hän sanoi.

2016-05-31 12:30:04.0