Pyhäinpäivän seutuun paljon tapahtumia

Konsertti ja hartauksia kappelissa, mehutarjoilu hautausmailla.

Pyhäinpäivänä muistetaan edesmenneitä läheisiä ja viedään heidän haudoilleen kynttilöitä ja kukkia. Tänä vuonna Viitasaarella on pyhäinpäivänä, lauantaina 6. marraskuuta, kolme tilaisuutta Hiekan kappelissa. Pyhäinpäivään voi myös laskeutua jo perjantaina 5.11. kappelissa olevassa konsertissa. Uutta pyhäinpäivän vietossa on nyt lämmittävän mehun tarjoilu sekä Haapasaaren eli kirkon että Hiekan eli kappelin hautausmailla kello 13-18.

Pyhäinpäivän tilaisuuksista ensimmäinen on kello 13 oleva rukoushetki kappelissa. Kello 15 kappelissa on lasten ja perheiden hartaus, johon toki saa tulla osallistumaan muutenkin kuin perheenä. Tässä hartaudessa esitellään lasten surulaatikko.

Pyhäinpäivän iltajumalanpalvelus on kappelissa kello 18. Tämä on tarkoitettu etenkin heille, jotka ovat menettäneet läheisensä viimeisen vuoden aikana. Koska kappeli on tilana pieni kirkkoon verrattuna, toivottavaa on, että tähän jumalanpalvelukseen jätetään tilaa juuri näille omaisille. Iltakirkkoa voi kuitenkin seurata suorana lähetyksenä Facebookista seurakunnan sivulta ja päivähartauksissa on paremmin tilaa paikan päällä osallistuville. Iltajumalanpalveluksessa luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden nimet, jos omaiset ovat antaneet tähän suostumuksensa, ja sytytetään heille kynttilät.

Remontin takia kirkko ei ole tänä vuonna käytettävissä. Kappeliin kokoonnutaan muistaen koronaturvallisuus. Maskeja ja käsidesejä suositellaan käytettäviksi. Tulethan paikalle vain terveenä.

Konsertti perjantai-iltana, sunnuntai-iltana messu

Pyhäinpäivän aaton iltakonsertti on perjantaina kello 19 kappelissa. Konsertissa esiintyvät Kaisamari Hiltunen, viulu, ja Riitta Kotisara, cembalo ja piano. Konserttia kuvaa hyvin otsikointi ”kun ei ole sanoja, on musiikki”. Konserttiin ei ole pääsymaksua. Vapaaehtoisen ohjelmamaksun tuotto käytetään jouluilon tuottamiseen viitasaarelaisille ikäihmisille diakoniatyön kautta.

Viikonlopun päättää sunnuntaina kello 18 seurakuntatalossa pidettävä messu. Jumalanpalveluksen aiheena on ”kahden valtakunnan kansalaisena”. Messun yhteydessä on rippikoululaisten jumalanpalvelusopetus, mikä sopii kertauksena kaikille rippikoulun käyneillekin.

Pyhäinpäivän juuret ensimmäisissä vuosisadoissa

Pyhäinpäivä muistuttaa myös jälleennäkemisen toivosta.

Päivän viettämisen historia ulottuu aivan ensimmäisille kristillisille vuosisadoille, kun uskonsa tähden kuolleita muistettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla erillisten muistopäivien lisäksi alettiin viettää kaikkien pyhien päivää. Nykyään siihen yhdistyy kaikkien uskovien muistopäivä.

2021-10-29 15:41:00.0